måndag 14 december 2015

Tematrio - Litterära fantasier

Mannen min är äntligen på väg hem, men det tar ju sin lilla tid att ta sig från Stockholm til Uppsala vid den här tiden, så efter att ha lagt maten i ugn så passar jag på att delta i Lyrans Tematrio. Veckans tema är Litterära fantasier och Lyran uppmanar

Berätta om tre saker du skulle vilja göra/platser du skulle vilja åka till/karaktärer du skulle vilja möta från litteraturen. 

-----------------------



För mig är det nog först och främst platser det handlar om. Jag dras till böcker där handlingen tilldrar sig på exotiska/annorlunda platser och blir ofta sugen på att besöka de platserna.  (Boktiteln är länkad till recensionen och där finns mer info om boken)

1. Svart som natten av Ann Cleeves är första delen i hennes Shetlandsserie och  inte nog med att jag älskade serien, men jag ville direkt också åka till Shetlandsöarna redan när jag läste den här första delen.










2. Kolbarnet av Monica Kristensen läste jag rätt så nyligen och det som fick mig att bli intresserad från början var att handlingen utspelar sig på Svalbard. Och självklart blev jag sugen på att åka dit och se hur det är där







3. Svarthuset av Peter May utspelar sig på Yttre Hebriderna och det säger sig självt att jag direkt kände att jag vill besöka de öarna












Självklart har jag varit sugen på att få åka till Kina, Sri Lanka och en massa andra platser, men det som fascinerar mig mest är de här karga, ensliga platserna som människan ännu inte riktigt kunnat "tämja". Och jag vill aldrig förflyttas til en annan tidsperiod, jag tror jag är alldeles för fantasilös? eller realist för det utan jag vill se det här och nu .




13 kommentarer:

  1. Det var verkligen tre karga platser, men säkert spännande miljöer olika vår lilla vrå på jorden.

    SvaraRadera
  2. Jag lyssnar på Kolbarnet nu och jag tycker bara den är så rörig.
    Och jag vill absolut inte ditt, sitter här och fryser nu.

    SvaraRadera
  3. Efter att ha läst Peter Mays serie är det en plats jag verkligen skulle vilja besöka.

    SvaraRadera
  4. Jag tror inte jag skulle våga åka till Svalbard. Kan man inte bli uppäten av isbjörnar där?

    SvaraRadera
  5. det är tre platser jag gärna skulle besöka också. gillar också böcker från exotiska miljöer

    SvaraRadera
  6. Inga Thailandsstränder för dig alltså! :) Låter spännande, men packa en varm tröja...

    SvaraRadera
  7. Svalbard, Shetlandsöarna och Yttre Hebriderna... tre platser jag gärna hade besökt :)

    SvaraRadera
  8. Tre intressanta platser att vilja besöka.

    SvaraRadera
  9. Tre intressanta platser. Kolbarnet får jag nog ta o kolla upp lite extra. :)

    SvaraRadera
  10. Låter som tre spännande platser så länge man har bra kläder :)

    SvaraRadera
  11. Om jag inte redan varit på Svalbard hade vi kunnat få tre likadana val ;-)

    SvaraRadera