onsdag 2 december 2015

Tisdagsutmaning - Berlin

Kulturkollos Tisdagsutmaning handlar idag om Berlin och deras uppmaningar/frågor denna vecka är

  1. Skriv om en bok eller om en film du gillar som utspelar sig i Berlin!
  2. Har du varit i Berlin? Vilken kulturell upplevelse får inte missas där? (eller, om du inte varit där: Vad skulle kunna få dig att åka dit? Vad längtar du efter?)

--------------



1.Oj, jag har nog läst en del böcker som utspelar sig i Berlin men att komma ihåg vilka de böckerna var så här helt plötsligt är lite svårare. Men jag får ta en av de böcker som jagt läst ganska nyligen. Och då blir det en av årets absoluta favoriter, Besked från Berlin av Otto Kat (OBS! Titeln är länkad till recensionen av boken där det alltså finns mer info om den). Visserligen utspelar sig bara en del av berättelsen i Berlin, men det får nog räcka den här gången.








Men självklart så dök det nu upp en bok i huvudet som verkligen handlar om Berlin, Harmageddon av Leon Uris, som jag läste för länge, länge sedan.. Den berättar om Berlin under andra världskriget, och den boken kommer jag ihåg att jag tyckte mycket om när jag läste den.











2. Jag har varit en gång i Berlin och det var länge sedan. Faktiskt så var det så länge sedan att Berlinmuren fortfarande fanns kvar. Jag var ganska ung då (17-18 år tror jag) och vi stannade till i Berlin i två dagar när vi var på väg till Polen för att besöka vänner där. Så väldigt mycket hann vi ju inte med och  men vi hann se Siegessäule, Riksdagshuset, Brandenburger Tor och självklart paradgatan Unter den Linden. Men det som gjorde störst intryck på mig var promenaden utmed Berlinmuren där man kunde läsa små minnestexter över människor som mist livet i sina försök att hoppa av till Väst. Och självklart det som min far också tyckte var viktigt för oss att se eftersom det ofta omnämns i böckerna, Checkpoint Charlie.






2 kommentarer:

  1. Leon Uris bok måste jag kolla upp, jag har ju gillat annat han har skrivit.

    SvaraRadera
  2. Och jag svarar precis som Monika här - jag måste också kolla upp den där Leon Uris-boken! Jag har läst annat av honom och tyckt mycket om men missat denna.

    SvaraRadera