torsdag 14 januari 2016

Lotus blues

Titel: Lotus blues
Författare: Kristina Ohlsson
Format: Pocket
Antal sidor: 446
Förlag: Pocketförlaget/Piratförlaget
Spänningsutmaningen

"Dagen då allt går åt helvete regnar det. En desperat man kommer till advokat Martin Benners kontor och berättar att hans syster behöver hjälp. Det är bara det att systern är död.
Innan hon tog sitt liv erkände hon fem mord. I tidningarna kallades hon seriemördare och gavs namnet Sara Texas. Nu vill brodern ge henne upprättelse - och samtidigt hitta hennes försvunne son Mio.
Martin Benner har det mesta. Karriär, kvinnor, ett litet barn. Men han har också svagheter. Framför allt är han svag för utmaningar. Och han gör en fasansfull felbedömning i jakten på sanningen. Snabbt förvandlas han från advokat til bricka i ett spel med så höga insatser att han till sist står inför den mest mardrömslika av situationer."

--------------------------------------
Lotus blues är en bok som jag hörde mycket positivt om under en tid. Självklart blev jag frestad och när den då dök upp på en loppis  så var jag ju tvungen att köpa den, trots att jag visste att jag inte borde. Någonting som jag lärt mig är att om det pratas mycket om en bok så är det bäst att vänta ett bra tag med att läsa den så att man inte har för höga eller för låga förhoppningar på den. Så trots att jag köpte den förra året så har den fått ligga till sig i bokhyllan så jag ska hinna glömma detaljer av vad jag läst om den och dämpa ner mina förväntningar på den.

Jag har läst Kristina Ohlssons andra serie om Fredrika Bergman och jag tyckte mycket om den serien. När jag nu hörde att Lotus blues skulle vara av den tuffare stilen så blev jag såklart nyfiken på hur just den här författaren skulle klara av det. Det verkar ju nästan ha blivit en liten trend att skriva lite hårdförare deckare med både handling och karaktärer där skiljelinjen mellan ond och god inte längre är lika knivskarp utan där det mesta går i olika nyanser av grått.

Huvudpersonen i Lotus blues, Martin Benner, är inte riktigt i min smak. Även om han har sina svagheter så tycker jag inte han, som ensamstående förälder, riktigt passar in som huvudperson i en hårdför deckare. I en del av hans repliker tycker jag mig också märka att Ohlsson ännu inte riktigt känner sig bekväm med att skriva den här typen av deckare.

Intrigen är helt OK och intressant att följa och eftersom boken slutar med en cliffhanger så måste jag ju läsa Mios blues också för att få veta hur det hela slutar.

Sammanfattningsvis tycker jag att trots att Lotus blues inte riktigt passar in i den "tuffare" gruppen av deckare, tycker jag att den är helt OK, men jag är nog inte riktigt lika förtjust i den som många andra.


Lotus blues finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/Storpocket/Pocket/E-bok
Bokus Inbunden/Storpocket/Pocket/E-bok
CDON Inbunden/Storpocket/Pocket/E-bok

4 kommentarer:

  1. Jag gillade del två bättre än ettan så mitt råd är: Läs på!

    SvaraRadera
  2. Jag blev väldigt överraskad över att jag gillade Martin Benner så mycket som jag gjorde, hans typ brukar inte alls gå hem hos mig :)

    SvaraRadera
  3. Har denna i bokhyllan. har dock inte hunnit läsa den ännu.

    SvaraRadera
  4. Jag håller med Anna, tvåan var bättre.

    SvaraRadera