torsdag 21 januari 2016

Mördaren i Marais

Titel: Mördaren i Marais
Serie: Victor Legris mysterier, del 4
Författare: Claude Izner
Format: Inbunden
Antal sidor: 297
Förlag: Kabusa böcker
Hyllvärmare
Ingår i bloggaktiviteten En världsomsegling på 366 dagar

"De bitterljuva kärleksbekymmer som engagerar bokhandlaren Victor Legris och hans medarbetare Kenji och Joseph får konkurrens av ännu ett fängslande mysterium. Vid ett inbrott i Kenjis lägenhet försvinner en liten skål gjord av ett apkranium. Den har inget större ekonomiskt värde men när personer med koppling till skålen brutalt mördas väcks Victors nyfikenhet. Spåren leder honom till Paris många myllrande kuriosamarknader. Det blir en jakt på en hänsynslös mördare bland lumphandlare, vetenskapsmän, gatumusikanter och sophämtare. Genom en 1800-talsstad som sjuder av liv men också skälver under hotet av anarkisters briserande bomber."

--------------------------------------------
Jag har läst läst de tidigare delarna i serien och inte varit speciellt imponerad eller förtjust i dem men ändå kunde jag inte låta bli att köpa den här fjärde delen av Victor Legris mysterier.Jag tycker ju att strämningen i böckerna verkligen känns som 1800-talets Paris och så hoppas jag att resten ska bli bättre och hinna ikapp stämningen.

Efter tre böcker så visste jag ju ungefär vad jag hade att vänta mig när jag började läsa den här boken. Och jag blev glatt överraskad av att början inte alls var lika seg som jag hade väntat mig utan jag tyckte att berättelsen kom igång mycket bättre och tempot var överhuvudtaget bättre än i de tidigare böckerna, antingen har jag alltså vant mig eller så har det verkligen skett en förbättring.

Precis som i de andra delarna är det Joseph som tar plats i boken och det är faktiskt ganska roligt att följa hans problem med mamman och hans kärleksbekymmer när det gäller Iris. Så det är faktiskt Joseph jag lärt känna bäst och som jag fattat sympati för, för mig har Victor Legris på något sätt hamnat i bakgrunden som en smått ointressant karaktär.Deckargåtan är smårörig även om jag så småningom lyckas pussla ihop det hela.

Som deckare är Victor Legris-serien ganska lågmälda och inte speciellt spännande. Det som ändå tilltalar mig med de här böckerna är den parisiska 1800-talsmiljön och stämningen som verkligen känns äkta.

Mina recensioner av de tidigare delarna i serien

Mordet i Eiffeltornet
Mysteriet på Père-Lachaise
Döden i Montmartre





Mördaren i Marais finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/Pocket
Bokus Inbunden/Pocket
CDON Inbunden/Pocket





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar