lördag 20 februari 2016

Examensfesten

Titel: Examensfesten
Författare: Faye Kellerman
Serie: Peter Decker & Rina Lazarus
Format: Pocket
Antal sidor: 495
Förlag: Bonnier Pocket
Hyllvärmare


"Terry McLaughlin är sjutton år och går sista året på high school i södra Kalifornien. För att få ihop pengar ger hon ptrivatlektioner till andra elever som inte är lika duktiga. En dag kommer Chris Whitman, en av skolans rikaste och populäraste elever, och ber om hennes hjälp. Han är begåvad, charmig, framgångsrik och ändå finns det något oåtkomligt över honom.
Ingen vet egentligen vem han är.
Examen närmar sig, den stora festen närmar sig, men det är något som inte stämmer.
Kriminalaren Peter Decker får snart mycket att göra."

-------------------------
När mangår på loppis och/eller second-hand så bläddrar man i böcker, läser baksidestexter osv för att hitta det som passar en. Men står antingen Faye eller Jonathan Kellerman som författare så köper jag boken direkt.
Jag läste nyligen en nyutgiven del, I blindo, i den här serien och trots att det var ett bra tag sedan jag läst om Peter Decker så var det inga problem med att komma in i berättelsen och komma ihåg hur huvudpersonerna är.

Examensfesten är från 1998, dvs ganska mycket äldre än I blindo men huvudpersonerna är samma trevliga par.Den här boken skiljer sig en del från många av de andra Kellerman-böckerna jag läst. Här är det människorna som står i centrum och mycket handlar om den mystiska Chris och den blyga Terry och det som händer dem emellan. Jag har alltis varit lite svag för "bad boys" och tycker ganska bra om Chris, men ju längre jag läser desto mer pendlar jag mellan att tycka om honom och tycka att det nog döljer sig något otäckt bakom fasaden.

Tempot är långsammare än vad jag är van vid när det gäller en Kellermanbok, men intrigen är, som alltid, bra. Eftersom berättelsen den här gången handlar mer om människorna än brottet så är det inte heller lika lätt att gissa sig till vem som är förövaren. Det dyker upp oväntade vändningar och slutet var inte precis vad jag hade väntat mig.

Jag har hittills aldrig blivit besviken på någon bok av Faye eller Jonathan Kellerman och det blev jag inte nu heller. Nu gäller det bara att skaffa några till för jag blev nu riktigt sugen på att läsa fler.

Mer info om författaren och hennes böcker finns på Faye Kellermans hemsida

Min recension av I blindo

Examensfesten finns att köpa hos t ex

Bokbörsen







  



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar