fredag 26 februari 2016

Främlingsbarn

Titel: Främlingsbarn
Författare: Rachel Abbott
Format: Pocket
Antal sidor: 324
Förlag: Stimpla Publishing
Recensionsexemplar 

"När Emma Joseph träffade sin make David var han en man nedbruten av sorg. Hans första hustru Caroline dog direkt när hennes bil körde av vägen och deras sexåriga dotter Natasha försvann mystiskt från olycksplatsen.

Sex år senare tror Emma att de har lagt de smärtsamma åren bakom sig. Hon och David har byggt upp ett liv tillsammans och blivit föräldrar till en liten pojke. Men så kommer en främling in i deras liv och deras värld vänds åter upp och ned. Emma känner sig inte längre trygg. Vad hände egentligen med Davids familj? Och vad eller vem är det som utgör ett hot mot henne och hennes barn?

När en desperat Emma kontaktar sin gamla vän Tom Douglas på polisen för att få hjälp sätter hon allas liv på spel. Snart uppdagas ett nät av svek och lögner som chockar och skakar om dem alla i grunden."


------------------------------

Jag fastnade direkt när jag läste baksidestexten och ville läsa hela boken. Självklart hade ja redan då en mental bild, grundad på texten, om hur berättelsen skulle vara och en liten föraning om vem som skulle vara den skyldiga (ofta är det ju inte så svårt att gissa sig till den skyldiga bara man får klart för sig vad som hänt och vad bakgrunden är). Så jag hade rätt så många förutfattade funderingar kring boken innan jag ens började läsa den.

Jovisst, början följer mönstret och jag hinner precis slappna av när allt helt plötsligt ställs på ända och jag får se mina teorier och spekulationer flyga ut genom fönstret. Nu är det helt plötsligt andra förutsättningar som gäller och alltså en ny misstänkt. Och så här fortsätter det, varje gång jag lyckönskar mig för att kanske ha gissat vem som är den skyldiga så händer det något eller man får ytterligare information om bakgrunden vilket gör att gissningsleken får börjas om igen.
Det är många trådar att hålla reda på i Främlingsbarn men det blir aldrig rörigt utan det är väldigt enkelt att hålla isär saker och ting.

Av huvudpersonerna är det Emma jag fastnar mest för, hon känns som en varm och intelligent människa. Hennes man, David, ger jag däremot inte mycket för. Polisen Tom Douglas är en trevlig man men utmärker sig inte speciellt mycket.

Jag har alltid tyckt bäst om thrillers/deckare där jag inte direkt kan gissa mig till förövare osv och i den här boken är det lönlöst att ens försöka...nya förutsättningar dyker upp bakom varje hörn.Främlingsbarn är också så spännande att det är stört omöjligt att lägga ifrån sig boken, jag var helt enkelt tvungen att få veta hur det hela skulle sluta. Alltså var jag tvungen att läsa fram t o m sista bokstaven innan jag kunde somna

Slutet var inte heller riktigt vad jag hade väntat mig och jag hade faktiskt inte haft något emot  ett par hundra sidor till för att få veta vad som hände sen.

Främlingsbarn hamnar nu bland mina Årets favoriter  . Vill du läsa en riktigt spännande och oförutsägbar thriller, läs då Främlingbarn!



Tack till Stimpla Publishing för rec.exet!

Mer info om författaren och hennes böcker finns på Rachel Abbotts hemsida


Främlingsbarn finns att köpa hos t ex

Adlibris Pocket
Bokus Pocket
CDON Pocket





8 kommentarer:

  1. Oj! Nu gjorde du mig verkligen nyfiken!

    SvaraRadera
  2. Jag läser den just nu och David är verkligen en konstig make och pappa..Gillade han inte alls!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han var inte mycket att ha. Vill inte avslöja så mycket så jag säger ingenting mer.

      Radera
  3. Svar
    1. Hoppas du gillat den lika mycket som jag!

      Radera
  4. Den verkar spännande, speciellt eftersom du valt den som månadens bästa bok!

    SvaraRadera