onsdag 10 februari 2016

Jag lät dig gå

Titel: Jag lät dig gå
Författare: Clare Mackintosh
Format: Inbunden
Antal sidor: 424
Förlag: Lind & Co
Rec.ex.
Spänningsutmaningen 2016

"Det börjar med en oerhört tragisk olycka.
En liten pojke släpper taget om sin mammas hand och springer. Allt händer så snabbt.

På en sekund har Jenna Grays liv ställts på ända. Hon kan inte stanna i hemstaden Bristol, hennes tillvaro är ödelagd - det enda hon vill är att börja om någon annanstans. Hon flyr till en liten by i Wales och försöker desperat att glömma. Men den fasansfulla novemberkvällen jagar henne i drömmarna. Är det alls möjligt att lämna ett liv och börja ett annat? Och om hennes förflutna kommer ikapp blir konsekvenserna förödande..."

----------------------
Jag lät dig gå är Clare Mackintosh debutbok och jag kan ju inte motstå dutböcker så den här kände jag att jag definitivt ville läsa. Och det blir ju inte sämre av att den getts etiketten "psykologisk thriller".

Jag lät dig gå är en av de böcker som man inte kan släppa när man en gång börjat läsa. Jag började på kvällen och hade tänkt mig att bara komma igång lite innan jag gick och la mig. Istället fastnade jag lite och gick till sängs först när mannen min tyckte att det nog kunde räcka för kvällen "Du kan ju fortsätta imorgon bitti!".

En bit in i boken kommer att avsnitt som jag tyckte mig känna igen från antingen någon annan bok eller någon tv-serie (jag tror faktiskt det är någon tv-serie eftersom jag t o m kunde komma ihåg miljöer osv), men när jag läste vidare så försvann den där känslan.

Jag tycker mycket om karaktärerna i boken och då speciellt människorna i byn i Wales som Jenna kommer till.  Men trots att det emellanåt är lite mysigt, hemtrevligt osv så man sitter och småler så gnager hela tiden den där känslan av annalkande fara i bakhuvudet och man bara väntar på vad som ska hända.

Polisarbetet är trovärdigt, vilket nog inte är så märkligt eftersom Clare Mackintosh jobbat som polis i 12 år och Jag lät dig gå baseras på ett verkligt fall hon en gång arbetade med som polis.

Jag ser fram emot att läsa fler böcker av den här författaren

Tack till Lind & Co för rec.exet!

Mer om författaren och hennes böcker finns på Clare Mackintosh hemsida


Jag lät dig gå finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden/E-bok


8 kommentarer:

  1. Ser också fram emot att läsa mer av henne :)

    SvaraRadera
  2. Verkligen sant det där som du skriver att man bara sitter och väntar på att ngt ska hända. Bra bok!

    SvaraRadera
  3. Den här skulle jag kunna tänka mig att läsa! Är inte överdrivet mycket för det där med deckare och kriminalromaner, men på din beskrivning låter det här mer som en spänningsroman med verklig bakgrund. Tack för tipset!

    SvaraRadera
  4. Den här ska läsas. Snarast :)

    SvaraRadera
  5. Åh jag blir verkligen sugen på att läsa nu! Härligt med böcker man vill sträckläsa och psykologiska thrillers är sällan fel ;) Tack för tips och bra inlägg!

    SvaraRadera
  6. Spännande, jag gillade Gone Girl och den här får jag intrycket av att den är ännu bättre. Oförutsägbar, sådant gillas :)

    SvaraRadera
  7. Jag gillade också väldigt mycket, men tyckte det blev liiite för mycket på slutet. den sista tvisten tyckte jag var rent onödig...

    SvaraRadera