tisdag 23 februari 2016

Veckans bokbloggsfråga - vecka 8

Jag har sovit relativt bra inatt, men eftersom jag definitivt inte är en morgonmänniska så tar det tid för mig att vakna helt och fullt, det krävs massor av thé, lite läsning och kanske något lite till för att få fart på mig. Så för att komma igång lite tänkte jag delta i Veckans bokbloggsfråga som anordnas av Barnboksbloggen. Veckans fråga är

Betygssätter du de böcker du läser och skriver om på din blogg? Hur fungerar ditt betygssystem i så fall? 
-------------------



Nej, jag betygsätter inte böckerna jag läser, jag tycker inte att det går att bedöma böcker på det sättet. En betygsättning kräver i mina ögon också att jag jämför böckerna med varandra och att jämföra t ex en fackbok med en deckare fungerar inte riktigt.

Jag tycker inte heller att sifferbedömning egentligen säger speciellt mycket. Istället ger jag ett omdöme, berättar vad jag tycker om och/eller vad jag inte tycker om, mina egna reaktioner på boken, vad boken väcker för tankar hos mig osv osv. Det tycker jag säger så mycket mer än en siffer-/symbolbedömning.



12 kommentarer:

  1. Jag betygsätter böcker, men börjar känna mig allt mer obekväm med det och funderar på att sluta. Siffror säger ju inte så mycket, precis som du skriver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sifferbetyg på böcker funkar definitivt inte för mig

      Radera
  2. Visst är det svårt att jämföra böcker.
    Mitt system med stjärnor 1-5 st, som jag använder på Goodreads handlar inte om att jämföra böckerna mot varandra utan mer jämföra boken med vad jag tyckte om den, eller jämföra boken med genren den representerar. Då blir det lättare att sätta betyg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. När det gäller litteratur så är det så komplext för mig att jag varken kan eller vill översätta min upplevelse i siffro, stjärnor eller vad det nu än är.

      Radera
  3. Jag betygsätter de böcker jag läser, men en del böcker växter med tiden och gör att jag längre fram kanske skulle ge den ett högre betyg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, upplevelsen kan växla ju längre tid som går och beror nog också mycket på vad man läst före och efter just den boken.

      Radera
  4. Jag förstår inte riktigt det där med att många tycker det är svårt att jämföra böcker. Varför ska man göra det? En perfekt deckare är värd en femma (eller vad man nu använder) och en perfekt fackbok är också värd en femma. Det jag betygsätter är min läsupplevelse och då spelar genren ingen roll :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig är det omöjligt att översätta min upplevelse till krassa siffror som egentligen inte säger speciellt mycket.

      Radera
  5. Visst kan det vara svårt. Jag försöker se till helheten och den övergripande känslan för just den boken, just då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig säger en siffra/krumelur ingenting om upplevelsen...

      Radera
  6. Jag betygssätter min egen läsupplevelse, så betyget är förstås högst personligt. Eftersom jag gillar olika typer av böcker, kan olika typer få samma betyg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sifferbetyg fungerar ju för många, men för mig fungerar det inte.

      Radera