söndag 3 april 2016

En officer och spion

Titel: En officer och spion
Författare: Robert Harris
Format: Inbunden
Antal sidor: 494
Förlag: Bookmark förlag
Recensionsexemplar
En världsomsegling på 366 dagar

"Paris 1895. Alfred Dreyfus, en ung judisk arméofficer, har mot sitt nekande dömts för landsförräderi. Under en officiell ceremoni vanäras och skymfas han inför en stor folkmassa. Bland vittnena till förödmjukelsen återfinns den franska arméns framtidslöfte Georges Picquart.

Inte långt efter att Dreyfus deporterats till sitt ödsligt belägna fängelse på Djävulsön, upptäcker Picquart information som pekar på att ett justitiemord har begåtts. Medan Picquart kämpar för att avslöja sanningen tvingas han omvärdera synen på sitt hemland, sina officerskamrater - och sig själv."

--------------------------

Dreyfusaffären, som En officer och spion baseras på är nog någonting som de flesta kommer ihåg att de läst något om i skolan, även om de kanske inte kommer ihåg exakt vad det hela handlar om. Jag hade själv en typ av överblick på vad den handlade om men ev detaljer hade jag glömt för länge sedan (om jag någon gång ens lärt mig några). Det som jag och troligtvis många andra bäst kommer ihåg är J'accuse!, dvs Emile Zolas attack mot dem som konspirerat mot Dreyfus.

Trots att berättelsen alltså baseras på Dreyfusaffären är det inte Dreyfus som står i centrum för berättelsen utan huvudpersonen är visselblåsaren Picquart som inte ger sig förräns Dreyfus fått återupprättelse. Någonting som jag inte hade en aning om faktiskt var hur utbredd antisemitismen i Frankrike (och kanske annanstans också) var på den tiden.

Frågan som dyker upp i mitt huvud direkt är hur jag själv skulle agera i en liknande situation. Dvs om jag får reda på att nånting är fel och jag har att välja mellan att avslöja det, vilket kunde betyda diverse obehagligheter och risker för mig, eller om jag bara skulle hålla tyst och hoppas på att någon annan skulle säga ifrån. Vilken väg skulle jag välja? Hur viktigt är egentligen rätt och fel för mig? Det är självklart svårt att spekulera om sådant just nu, men jag hoppas verkligen att jag skulle säga ifrån fast det skulle innebära någonting negativt för mig personligen.

En officer och spion är en intressant och spännande thriller baserad på en välkänd historisk händelse som också ger upphov till en del funderingar kring rätt och fel och hur långt man själv skulle vara beredd att gå för sanningen, om man är beredd att vara en visselblåsare. Det här är första gången jag läser något av Robert Harris och nu är jag riktigt sugen på att läsa fler av hans böcker.




Mer info om författaren och hans böcker finns på Robert Harris hemsida


Tack till Bookmark förlag för rec.exet!


En officer och spion finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden/E-bok


4 kommentarer:

  1. Bra inlägg! Jag blir verkligen nyfiken. Alltid intressant med böcker som tar upp olika moraliska dilemman. Man får sig verkligen en tankeställare. jag vill också tänka att jag skulle ta riskerna och säga ifrån. Men man kan nog aldrig veta säkert förrän man befinner sig i en sån situation...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl det som är det svåra, man önskar att man skulle reagera på ett visst sätt men säker kan man inte vara förräns man hamnar i den situationen.

      Radera
  2. Den här sägs vara på väg hem till mig nu, den låter ju väldigt intressant.

    SvaraRadera