lördag 16 april 2016

En vacker dag lämnar jag honom

Titel: En vacker dag lämnar jag honom
Författare: Maria Blomqvist
Format: Pocket
Antal sidor: 215
Förlag: Ordberoende förlag

"Jag väntade på och längtade efter att ha skulle lämna mig. För om han gick sin väg skulle jag slippa slå mig lös från honom, från oss och från vårt gemensamma liv. Eller tänk om han rentav skulle dö, en helt förbjuden tanke.

Detta är min berättelse om hur det var att leva i en kraftfull, livsfarlig passion där kasten mellan kärlek, åtrå, hopp och djup förtvivlan gjorde att jag tappade greppet om mig själv. Men även om mina barn. Den man som från första stund gick rakt in i mitt sinne, krävde full uppmärksamhet och aldrig lämnade mig i fred blev en del av mitt liv. Under en alltför lång tid. Det onormala blev normalt.

Det här är också berättelsen om att jag till slut insåg att jag höll på att bli som han. Då fanns bara en väg ut och det var bort. Bort från honom. En dag kom polisen och hämtade honom efter min flörsta, och enda, anmälan. Det var då mitt riktiga liv började. Men det var också då mina vänner vände mig ryggen. Hon ljuger! En sådan trevlig karl kan inte ha gjort det hon säger."

------------------------
Den här boken blev jag först nyfiken på pga omslaget, det är inte ofta man ser ett helsvart omslag. Och när jag läst baksidestexten så visste jag att det var en bok för mig. Jag har läst en del böcker om våld i relationer men de senaste åren har de oftast handlat om kvinnors våld mot män, men den här gången blev det alltså en bok om mäns våld mot kvinnor.

Jag var smått irriterad på språket, ända tills det slog mig att det var i princip  dagboksanteckningar jag läste och när man skriver dagbok så tänker man inte precis på hur man skriver och detta gäller speciellt om man befinner sig i Marias situation. Det är ofattbart hemskt att behöva leva på det där sättet, att hela tiden tassa på tå eftersom man inte vet när det smäller nästa gång, man vet bara att det kommer att ske förr eller senare. Och det är lätt att "utifrån" tycka och undra varför hon inte lämnade honom eller sökte hjälp tidigare, men när man sitter i den situationen som Maria befann sig i så tror jag inte det är lika lätt ta sådana beslut. Mer undrar jag över omgivningen, som först i princip blundar för det de ser och sedan när det börjar uppdagas vad han hållit på med, mer skuldbelägger henne och tycker att allt är hennes fel och/eller att hon ljuger. Tanken som direkt dyker upp i mitt huvud är att jag hoppas verkligen om jag någon gång ser tydliga tecken på att någon blir misshandlad, att jag gör något för att hjälpa istället för att blunda eller stjälpa.




En vacker dag lämnar jag honom finns att köpa hos t ex

Adlibris Pocket/E-bok
Bokus Pocket/E-bok
CDON Pocket/E-bok




3 kommentarer:

  1. En titel som nästan tvingar mig att läsa den känner jag. Älskar bra titlar!

    SvaraRadera
  2. Håller med om att det är en väldigt cool omslagside.
    Och det verkar som en väldigt stark och berörande bok. Ska skaffa den.

    SvaraRadera
  3. den här boken måste jag bara införskaffa!

    SvaraRadera