onsdag 6 april 2016

Repa i lacken

Titel: Repa i lacken
Författare: Joakim Anderson
Format: E-bok
Antal sidor: 144 (e-bokssidor)
Förlag: ?

"Billy Kristoffersson gillar raggarbilar och tonårstjejer. Doris går andra året på gymnasiet. En solig junidag rymmer de tillsammans och drar ut på en roadtrip på de västsvenska landsvägarna. När Doris pappa får reda på det ringer han sin bror. En man med våldsamt förflutet."

-----------------------






Den här boken dök upp som en överraskning i min mailbox för ett tag sedan, Trots att jag i vanliga fall inte läser e-böcker (den som följer bloggen vet att jag har en del problem med det) så bestämde jag mig för att läsa den. Den är inte var så lång och kunde därmed vara "lagom" att träna sig på och kanske komma underfund med hur jag ska göra för att det ska funka med e-böcker.

Några av min favoritböcker är hårdkokta deckare, men den här boken kräver nog en hel del bearbetning innan den funkar för mig.
Författaren förvarnade mig om att det var mycket dialoger och det var det. Det har jag i sig ingenting emot, men jag behöver inte veta varje ord som sägs t ex i ett telefonsamtal. Vissa dialoger/samtal hade kunnat strykas helt och hållet eftersom de egentligen inte var relevanta för berättelsen.
Jag störs inte i böcker av utförliga beskrivningar av våld oav, men då ska beskrivningen ha någon betydelse för handlingen. En alltför detaljerad beskrivning av en våldshandling på fel ställe eller för ofta gör att man blir avtrubbad och inte längre reagerar.

Jag tror att jag förstått lite vad författaren är ute efter och den här berättelsen kan nog vara en bra början. Men jag tycker nog att texten bör gås igenom ordentligt. Och stryker man en del ovidkommande avsnitt och vissa dialoger så lär sidantalet rasa minska en hel del. Jag tycker nämligen också att Repa i lacken skulle fungera bättre som en novell.

Tack till Joakim Anderson för rec.exet!

Mer info om författaren och hans böcker finns på Joakim Andersons hemsida


Repa i lacken finns att köpa hos t ex

Adlibris Häftad/E-bok
Bokus Häftad/E-bok



1 kommentar:

  1. Jag älskar dialoger i böcker. Ju längre desto bättre haha :) Men det är klart, de ska antingen utveckla karaktärerna eller föra boken framåt.
    Men blir allt lite nyfiken på denna :)

    SvaraRadera