fredag 13 maj 2016

Härifrån till verkligheten

Titel: Härifrån till verkligheten
Författare: Eva Rydinger
Format: Inbunden
Antal sidor: 267
Förlag: Ordberoende förlag
Recensionsexemplar

"Den heta sommaren går in i augusti. Medan Marianne kör hemåt över den skånska slätten, vänder dotterns plan tillbaka mot Stockholm. Semestern är slut och Marianne kan pusta ut. Nu stundas äntligen egentid och den vardag hon lärt sig älska.

I Stockholm landar Karin och våndas inför hösten. Författardrömmarna rasar in på förlaget och i hjärtat skaver hemligheten om makens bortgång. Men en tanke har börjat ta form kring mammans sjuttiofemårsdag. Ett övertagande av hennes skånelänga kan vara chansen till den nystart hon så väl behöver.

Så öppnar Marianne dörren för en rörmokare. Hon hamnar i ett tvärdrag av känslor och tankar. Bor hon egentligen i sin dotters barndomshem eller bor hon i sitt eget vuxenhem? Varför hade hon aldrig valt, utan bara låtit saker ske? När födelsedagen kommer har både mor och dotter med sig överraskningar till festen."

----------------

Det finns många olika saker jag är svag för när det gäller litteratur. Jag är svag för t ex debutromaner osv och så är jag svag för böcker om vuxna, mogna kvinnor, dvs de som alltför sällan få vara huvudpersoner i böcker (och filmer).

Den här boken har jag nästan svårt att skriva om eftersom den berörde mig så djupt och det är svårt att skriva om den utan att avslöja för mycket. Jag känner igen så många av karaktärerna och beteendena från verkligheten att det nästan är kusligt, men det får mig också att fundera en hel del.

Marianne känner jag en otrolig ömhet för och skulle helst vilja ge en kram. Karin blir jag rätt så ilsken på, och skulle nog vara färdig att ge en stor, fet smäll om jag träffade henne i verkliga livet. Överhuvudtaget blir jag väldigt engagerad i karaktärerna och lever mig in i det som händer.

Härifrån till verkligheten var så mycket mer än vad jag hade förväntat mig och den fick mig verkligen engagerad. Det här är en bok som jag verkligen hoppas att många fler upptäcker! Jag kan inte annat än att rekommendera den till var och en som vill läsa en välskriven och engagerande bok som berör en ända in i djupaste hjärteroten! 

Tack till Eva Rydinger och Ordberoende förlag för rec.exet!

Mer info om författaren och hennes böcker finns på Eva Rydingers websida

Härifrån till verkligheten finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden
Bokus Inbunden
CDON Inbunden


3 kommentarer:

  1. Jag blir mer och mer sugen på att läsa den här :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker absolut att du ska läsa den!

      Radera
  2. Har precis läst ut den och jag gillade också mycket!

    SvaraRadera