måndag 23 maj 2016

Veckans bokbloggsfråga - vecka 21

Vilket otroligt fint väder veckan börjar med! Jag blev ordentligt glad i morse när jag inte behövde dra på mig tjocka hemmabyxor och en tjock långärmad tröja för att inte frysa (jag är enormt frusen av mig numera pga blodtrycksmedicineringen). Och så är det soligt och fint ute, men ännu inte alltför soligt,  så jag kan vara ute på altanen med pojkarna. Såhär får det gärna fortsätta resten av veckan...
Men nu är det dags för Veckans bokbloggsfråga, som anordnas av Barnboksbloggen. Veckans fråga lyder

Hur skiljer du mellan lästa och olästa böcker i dina bokhyllor och hur håller du koll på vilka böcker du har lånat (t ex biblioteksböcker) och vilka böcker som du ska blogga om (t ex recensionsexemplar)? 

------------------

Det mesta jag har i bokhyllorna är olästa böcker, de enda lästa böcker som blir kvar i bokhyllorna är signerade ex och favoriter och de har sin givna plats i bokhyllan i vardagsrummet. Alla andra lästa böcker förpassas till bokhyllan i gästrummet varifrån de antingen skänks bort till vänner och bekanta eller säljs på loppis.  Olästa rec.ex har sin plats i en hög på stolen bredvid min vid köksbordet. Och där ligger de i den ordning de ska recenseras. Lästa böcker som ska recenseras flyttar över till skrivbordet i mitt rum och när de är recenserade flyttar de till antingen lästa-hyllan i gästrummet eller signerade/favoriterhyllan i vardagsrummet. Så det blir på något sätt en för mig naturlig cirkulation där jag hela tiden har koll på vad som är oläst, vilka rec.exen är och vilka som står i tur att recenseras. Och vilka jag direkt kan antingen skänka bort eller sälja. Eftersom jag inte lånar böcker så har jag inte behövt tänka ut en strategi för att hålla koll på lånade böcker.











7 kommentarer:

  1. Jag lånar ut böcker men tyvärr är folk hopplösa på att lämna tillbaka.
    Bättre att ge dem i så fall.

    SvaraRadera
  2. Jag borde bli bättre på att rensa i mina bokhyllor men jobbar på det :)

    SvaraRadera
  3. Oj oj, jag har så svårt för att ge bort böcker! Egentligen borde jag ta efter dig lite grann, rensa ut sådant som inte är bra och som jag vet med mig att jag inte kommer läsa igen.

    SvaraRadera
  4. Du verkar verkligen ha kolla på dina böcker! En favorithylla kanske vore något att ha :)

    SvaraRadera
  5. det var system och ordning och reda!

    SvaraRadera
  6. Låter lite som hos mig, förutom att jag inte ger bort så många böcker. De flesta vill bo kvar här hos mig :)

    SvaraRadera