fredag 1 juli 2016

Bokbloggsjerka 1-4 juli

Min man har fått en riktigt elak sommarförkylning och legat därför hemma hela veckan och hostat nätterna igenom. Nu väntar jag bara på att det ska bryta ut hos mig också, jag lär ju ha blivit smittad. I morse när jag gick upp kände jag de första symptomen och nu hoppas jag bara att jag inte ska drabbas alltför hårt. Maken har nämligen hostat så kraftigt att han haft svårt att sova på nätterna och har nu rejält ont i magmusklerna.

Eftersom det är fredag så börjar jag i alla fall med Annikas bokbloggsjerka som den här gången handlar om Sherlock Holmes


Däremot har jag sett både Sherlock Holmes, med ovan nämnda Benedict och även den amerikanska varianten som går under namnet . Mycket sevärda båda två och när jag var i London förra året så missade jag naturligtvis inte att gå förbi den välkända gatan 221B Baker Street.
Det är min relation till  skapelse. Vilken är din? Har du läst böckerna? Har du någon favorit? Har du sett tv-serien/tv-serierna? Kort sagt, skriv om vad du vill så länge det har med Holmes och/eller Doyle att göra.
--------------

Jag har alltid varit en periodare när det gäller böcker, dvs vid vissa perioder nördar jag in mig på antingen någon speciell författare och/eller en serie alt genré. Och jag har haft en Sherlock Holmes-period, då jag plöjde igenom i princip alla Conan Doyles böcker om Sherlock Holmes. Och för inte så länge sedan blev jag sugen på att läsa om böckerna och bestämde mig för att skaffa dem. Samtidigt hittade jag Barnes & Nobles läderinbundna klassiker som jag kände att jag bara måste ha. Och det blev ju perfekt, mitt första läderinbundna ex var Sir Arthur Conan Doyles The Complete Sherlock Holmes. Tyvärr har jag ännu inte hunnit börja läsa den, men jag är såå sugen så snart måste jag nog ta itu med den.

När det gäller TV och film så har jag kikat lite på de serier som visas på TV, nu senast Elementary, men ingen av de fungerar för mig. För mig kommer den ultimata Sherlock på film alltid vara Basil Rathbone i de urgamla filmerna från 1939. Än så länge har jag nämligen inte sett någon skådespelare som bättre motsvarar min bild av hur Sherlock är. Men självklart kan det ju också vara så att min bild av Sherlock kraftigt påverkats av just de här gamla filmerna...



















23 kommentarer:

  1. Svar
    1. Precis! Jag älskar dessa gamla filmer!

      Radera
  2. Blir så avundsjuk på dig som har Barnes & Nobles läderinbundna klassiker! Den utgåvan är sååååå vacker! jag har också en väldigt fin komplett samlingsutgåva med Sherlock men Barnes & Nobles utgåvan är bäst :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte hela serien. Ännu! Jag köper en eller ett par lite då och då och hoppas att så småningom få ihop hela serien. Men visst är de tjusiga. Och de luktar så gott!

      Radera
  3. Basil Rathbone! så klart. gillar inte Cumberbatch. Elementary kände jag inte till

    SvaraRadera
    Svar
    1. På något sätt känns han som originalet!

      Radera
  4. Tror att jag också haft en SH-period, om än inte så lång. Märkligt nog lånade jag ofta alla böcker av en och samma författare och plöjde dem i följd, även om jag inte tyckte att den första av vederbörande var jättebra ... men det var på den tid då jag ständigt frekventerade biblioteket.

    SvaraRadera
  5. Basil Rathbone tror jag att jag har sett i rollen. Det är något speciellt med Sherlock.

    SvaraRadera
  6. Jag vet faktiskt inte om jag har sett de där gamla filmerna, tror knappt det :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskar att titta på riktigt gamla filmer ibland.

      Radera
  7. Ah, Rathbone, det är onekligen en klassiker.

    SvaraRadera
  8. Har inte sett Rathbone. För mig är det Jeremy Brett som är Sherlock, även om jag uppskattar Cumberbatch också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jeremy Brett funkar ganska bra för mig, märkligt nog är ju han och Rathbone rätt så lika varandra till utseendet.

      Radera
  9. Har tänkt att jag skulle läsa något av Doyle men det har inte blivit av än.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då tycker jag absolut att du ska ta itu med det.

      Radera
  10. Måste verkligen se de där filmerna från 1939!! Vilken profil Rathbone har!

    SvaraRadera
  11. Helt klart är det Rathbone som är den "riktige" Sherlock Holmes!

    SvaraRadera
  12. Den där bilden är precis som jag tänker mig Sherlock Holmes!

    SvaraRadera
  13. Vad coolt att äga ett läderombundet ex

    SvaraRadera
  14. Då ligger du före mej, tror jag plöjt genom lite över 10 noveller, men det var länge sen

    SvaraRadera