onsdag 20 juli 2016

Veckans bokbloggsfråga vecka 29

Idag ska det visst bli varmt och soligt! Och även om jag inte tål värme så jättebra så har jag ändå längtat efter det, jag är ju så frusen numera att jag gärna mår lite illa bara jag slipper frysa. Den här onsdagen tänker jag börja med att delta i Veckans bokbloggsfråga, som anordnas av Barnboksbloggen. Idag frågar Carola

Vilken tidsperiod läser du helst böcker ifrån? Vad föredrar du helst, böcker som utspelar sig i nutid, för hundra år sedan eller under en speciell historisk tid? 

------------

Jag har faktiskt ingen favorittidsperiod, nästan alla tidsperioder går bra för mig. Det är faktiskt enklare att säga vilken tidsperiod jag helst inte läser böcker ifrån för där har jag definitivt en period som jag inte är det minsta intresserad av och det är framtiden. Alltför ofta är framtidsvisioner väldigt dystra och negativa för att fungera för mig. Egentligen är det så att oavsett tidsperiod så gillar jag inte alltför mörka berättelser, såna där allt bara är svart och eländigt utan en enda ljusglimt.
Men alltså, jag gillar de flesta tidsperioder och hoppar nog ganska rejält mellan dem också när jag väljer böcker att läsa. Det kan gå från 1700-tal till 2000-tal och därifrån direkt in på 1940-talet. Jag plockar helt enkelt det som just då känns rätt och som jag har lust att läsa just då. Och ibland är det kul att läsa någon bok där berättelsen börjar under t ex under stenåldern och fortsätter ända fram till våra dagar, rakt igenom alla tidsperioder.


5 kommentarer:

  1. tänk så mycket bra man kan hitta även långt tillbaka!

    SvaraRadera
  2. jag trivs också med de flesta tidsperioderna.

    SvaraRadera
  3. Jag läser vissa framtidsböcker, men det är nog det som även jag väljer mest sällan.

    SvaraRadera
  4. Jag gillar faktiskt samtid väldigt mycket, som god tvåa kommer sedan 80-tal (då jag själv var ung).

    SvaraRadera
  5. Har ju en viss svaghet för medeltida England ;)

    SvaraRadera