lördag 20 augusti 2016

Osynlig makt av J.F Hansson

Titel: Osynlig makt
Serie: Blodsbandskrönikan, del 1
Författare: J.F Hansson
Format: Pocket
Antal sidor: 635
Förlag: Kräm Kommunikation
Recensionsexemplar

"MARCUS ERIKSSON - f. d elitsoldat i Afghanistan och kriminalpolis i Malmö - lider av posttraumatiska stressyndrom. Hans liv har hittills varit ett rent helvete. När det äntligen ljusnar får han ett makabert hotbrev, som leder till att hans vänner och tidigare poliskollegor, Peter och Sara, startar en privat utredning. Medan de gräver i Marcus förflutna upptäcker de att allt inte är vad det först ser ut att vara. Snart framträder en bild av en maktkonstellation med en agenda och historik som är långt mer skrämmande än vad de kunnat ana. De inser att de inte kan lita på någon, att fienden finns mitt bland dem."

----------------

Jag fick en förfrågan från författaren om jag ville läsa hans bok och baksidestexten lät så spännande att jag inte kunde motstå frestelsen. Och frestelsen blev inte mindre av att Osynlig makt är en debutroman, jag är ju ohjälpligt svag för sådana.Visserligen blev jag sen smått kallsvettig när jag såg hur tjock den var, men är boken spännande och intressant nog så spelar ju sidantalet inte så stor roll.

Berättelsen tar smidigt fart direkt och ett tag undrar jag om det här verkligen är en debutroman eller om författaren använder pseudonym, det är ganska få debutanter som lyckas få till en så här smidig text.  Inte nog med det, jag får helt klart "Da Vinci-koden"-vibbar av den här berättelsen.

Tyvärr är Osynlig makt väldigt ojämn. Bitvis är det högt tempo och ett jämnt flöde men helt plötsligt tar det stopp. Oftast tar det stopp när författaren förklarar saker och ting alldeles för detaljerat. Jag gillar detaljer, men ibland blir det för mycket och här är det i vissa partier rena rama syndafloden som väller fram och relevanta detaljer dränks i mängden. Som läsare vill jag kunna använda min egen fantasi för att bygga min egen "film" av händelserna, och där blir det lite fel när man förklarar t ex ett slagsmål slag för slag. Som läsare behöver jag inte få allt exakt återgivet utan vill att man litar på att jag är fullständigt kapabel att fylla i luckor själv.

Persongalleriet är väldigt stort. Det myllrar av av personer och varje gång jag tror mig ha fått grepp om vilka alla är och vad de har för roll i berättelsen, så kastar författaren in några till . Utöver det så finns ju ett antal som är släkt med varandra antingen på nära eller på långt håll och de här släktförhållandena känns väldigt komplicerade att hålla reda på. Tyvärr, jag gav faktiskt upp med att ens försöka, när det dök upp någon ny så konstaterade jag bara att det var en släkting och försökte inte ens lägga på minnet hur de var släkt med någon. Så för mig var släktskapsförhållandena lite väl komplicerade för att jag som läsare ska kunna hålla reda på vem som är släkt med vem och hur.

När det gäller huvudpersonerna Marcus, Sara och Peter så är det Sara och Peter jag tycker mest om och de jag tycker kommer närmast in på livet. Trots att Marcus är den egentliga huvudpersonen och man får reda på väldigt mycket om honom så känns han plattare och inte lika levande som Sara och Peter.

Som jag ser det så hade Osynlig makt mått bra av att man redigerat hårdare, gallrat bort en del onödiga detaljer och förenklat vissa delar av intrigen och därigenom hade man också kunnat förkorta boken något.

Med tanke på mina invändningar så låter det kanske som om jag inte gillade boken, men det är faktiskt tvärtom. Jag tycker Osynlig makt är en spännande och intressant bok och jag är väldigt nyfiken på nästa del i trilogin.

Tack till J. F. Hansson för rec.exet!



Mer info om författaren och hans böcker, finns på J.F Hanssons websida


Osynlig makt finns att köpa hos t ex

Adlibris Pocket/E-bok
Bokus Pocket/E-bok
CDON Pocket


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar