onsdag 14 september 2016

Breven från ön av Jessica Brockmole

Titel: Breven från ön
Författare: Jessica Brockmole
Format: Inbunden
Antal sidor: 265
Förlag: Bazar förlag
Recensionsexemplar

"Mars 1912: 24-åriga poeten Elspeth Dunn har aldrig sett världen bortom sitt hem i Skottlands avlägsna Isle of Skye. Så när hon får ett brev från ett fan, David Graham, collegestudent i Amerika, blir hon förundrad. De två börjar brevväxla och snart fördjupas både förtroenden och känslor, och de vågar avslöja både sina vildaste drömmar och djupaste hemligheter. Men så bryter första världskriget ut och plötsligt har förutsättningarna förändrats...

Juni 1940: Vid andra världskrigets start har Elspeths dotter Margaret förälskat sig i en pilot vid brittiska flyget. Hennes mor varnar henne för kärlek i krigstider, men förgäves. Men ett bombanfall skakar Elspeths hus, brev som gömts i en vägg rasar ut och Elspeth föravinner. Endast ett brev finns kvar som en ledtråd till var hon kan ha begett sig. Margaret ger sig iväg för att hitta sin mor, men hon kommer att finna många hemligheter längs vägen..."

-------------
Ända sedan jag läste 84 Charing Cross Road/Brev till en bokhandel av Helene Hanff  har böcker skrivna i brevform varit något alldeles speciellt för mig och när jag läste att Breven från ön var skriven i den formen så visste jag att jag måste läsa den.

Att läsa en brevväxling är någonting väldigt intimt, man är inte längre en vanlig läsare som följer en berättelse "utifrån", utan helt plötsligt är man mitt inne i själva händelserna. Och det känns nästan lite förbjudet att på det här sättet få läsa någonting så privat som en brevväxling, att få läsa brev som egentligen bara var avsedda för mottagarens ögon.

Berättelsen följer två tidslinjer, Elspeths och Davids kring första världskriget och Margarets kring andra världskriget. Man skulle kunna tro att det vore svårt att följa två olika brevväxlingar som sker tidsmässigt separat, men det låter svårare än det är.  Och ju fler brev jag läser, desto klarare och tydligare blir min bild av hur både karaktärerna och omgivningen ser ut.  Det är väldigt lätt att också få grepp om personernas inre liv och man ser hur Elspeths och Davids förhållande till, och med, varandra förändras och mognar med tiden.

Breven från ön är en underbar, underbar berättelse som rör om bland känslorna och som får mig att både glädjas och våndas tillsammans med karaktärerna i boken. Det här är en bok som åker direkt in bland Årets favoriter och som definitivt är med och konkurrerar om platsen som Årets bästa bok för mig. Den här författaren vill jag läsa fler böcker av!
Tack Bazar förlag för rec.exet!



Mer info om författaren och hennes böcker finns på Jessica Brockmoles websida



Breven från ön finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden
Bokus Inbunden
CDON Inbunden


1 kommentar:

  1. Jag var också tvungen att be om ett recex tidigare i somras när jag läste om den att den skulle vara i brevform, älskar böcker som består av brev :).

    SvaraRadera