måndag 5 september 2016

Tematrio - Namnsdagar

Det känns som att hösten verkligen är här nu med kyligare väder och regn. Jag, som är väldigt frusen av mig, har fått börja plocka fram tjocka kläder och igår kväll fick vi faktiskt tända brasan för att få bort råheten inne. Men hösten för med sig positiva saker också, t ex att Lyrans Tematrio är tillbaka efter sommaruppehållet. Första utmaningen lyder

Vi startar med en namnutmaning. Adela, Heidi, Lilian, Lilly, Kevin, Roy, Alma, Hulda, Anita, Annette, Tord, Turid, Dagny och Helny har namnsdagar de kommande 7 dagarna. Den här veckans tema är att berätta om romaner, filmer eller TV-serier som handlar om eller är skrivna av författare med någon av dessa namn.

-----------------

Ouch! En sak som jag är vansinnigt dålig på är namn. Jag har ett bra utseendeminne och kan känna igen människor som jag inte sett på väldigt länge, men att sen komma ihåg namnet på personen är en helt annan sak. Mitt namnminne är alltså så dåligt att det nästan är ett återkommande skämt bland vänner och bekanta .
Inte nog med det men namnen i det här tematriot är inte heller speciellt lätta att para ihop med en bok eller film. Efter mycket om och men fick jag i alla fall ihop tre stycken

1, Heidi av Johanna Spyri
Den föräldralösa Heidi skickas att bo hos sin farfar i bergen.
Finns som bok, film och tv-serie. Boken läste jag för länge sedan, filmen finns i många olika versioner och jag har nog sett i alla fall 2 av dem, Utöver bok och film så finns Heidi också som tv-serie.



2. Vi måste prata om Kevin av Lionel Shriver (titeln är länkad till förlagets sida och där finns mer info om boken) Jag började läsa den här boken för ett par år sen, men det var nog inte rätt tillfälle för jag kom inte så långt innan jag la undan den för att läsa vid senare tillfälle. Än så länge har inte det tillfället dykt upp men jag sk försöka en gång till vid något tillfälle.

3. Fyra generationer kvinnor och Tillfälligheter av Anita Hammarstedt (boktiteln är länkad till recensionen och där finns mer info om boken)










12 kommentarer:

  1. Heidi funderade jag på och Kevin tog jag också med. Anita Hammarstedt känner jag inte till, däremot

    SvaraRadera
  2. Jag har också uselt namnminne! Men du fick ju till det i alla fall.

    SvaraRadera
  3. Ja just det, Heidi boken har jag ju läst också någon gång i forntiden.

    SvaraRadera
  4. Ja men där fick du till alla, bravo.

    SvaraRadera
  5. Heidi var den första jag kom på!

    SvaraRadera
  6. Det var inte lätt! Jag fick skarva lite med en hel hög bikaraktärer med samma namn... har inte läst Shriver ännu men tänkte göra det snart. Heidi missade jag som barn - kanske är jag några år för ung för jag minns inte att det gick på TV när jag var liten.

    SvaraRadera
  7. Heidi tänkte jag också på, men hon fick inte vara med den här gången :-)

    SvaraRadera
  8. Heidi och Kevin hade jag som plan B. Det var inte direkt några vanliga, lätta namn det här :)

    SvaraRadera
  9. Vi måste prata om Kevin tog jag med i min egen trio :) Själv har jag läst den, och det var en av de bästa böckerna jag läste förra året.

    SvaraRadera
  10. TV-serien Heidi, den äldsta versionen, har jag något svagt minne av att man såg för evigheter sedan. ;)

    SvaraRadera