måndag 12 september 2016

Vid foten av Montmartre av Britta Röstlund

Titel: Vid foten av Montmartre
Författare: Britta Röstlund
Format: Inbunden
Antal sidor: 349
Förlag: Norstedts förlag
Recensionsexemplar
En världsomsegling på 366 dagar


"Mancebo driver en liten speceriaffär i Paris. Från sin pall utanför butiken betraktar han kvarterets brokiga gatuliv. Allt går sin gilla gång. Så knackar en kvinna på porten efter stängningsdags och ger honom ett märkligt uppdrag. Efter den dagen är inget sig likt.
Samtidigt, inte långt därifrån, sitter en journalist och arbetar på ett café. En man kommer in och frågar om hon väntar på monsieur Bellivier. Hon får ett infall och svarar ja. Ett vindlande sökande tar sin början som leder henne till oväntade möten och nya insikter."

-------------

Vid foten av Montmartre är Britta Röstlunds debutroman. Det är någonting speciellt med berättelser som utspelar sig i Paris, i alla fall för mig. Och när sedan både bokomslaget och baksidestexten "stämmer" så vet jag att det är en bok som jag bara måste läsa.

Jag fastnar direkt för Mancebo, mannen som lever ett inrutat liv där allt sker likadant varje dag år efter år. Mancebo har sin trygghet i sina rutiner, de sätter på ett sätt gränserna för hans liv. Men när han sätter igång med sitt uppdrag ställs hela hans värld på ända och han inser helt plötsligt att det han trott kanske inte stämmer. Så länge livet gick sin gilla gång så lade han inte märke till en massa saker om t ex sina närmaste men nu när han ändrat sina rutiner framträder mer om mer sådant som han tidigare inte vetat om.

Journalisten är inte en lika intressant person, hon känns plattare och inte lika mycket kött och blod som Mancebo. Men även hennes liv förändras när hon får sitt uppdrag.

Själva intrigen är intressant och jag drivs framåt för att jag är enormt nyfiken på vad som ligger bakom de här uppdragen som journalisten och Mancebo fått. Kanske är det för att jag hunnit måla upp en hel massa olika spännande scenarion som jag blir en liten aning besviken på upplösningen. För mig var den inte riktigt vad jag hade önskat, jag hade väntat mig en lite mer spektakulär anledning till uppdragen. Slutet alltså inte så bra för mig, men jag tror säkert att många tycker det här är fullt tillräckligt.
Vid foten av Montmartre är en lättläst, charmig och fyndig berättelse med ett oväntat och oförutsägbart slut på mysteriet.

Tack Norstedts förlag för rec.exet!

Mer info om författaren finns på Britta Röstlunds websida




Vid foten av Montmartre finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden/E-bok




1 kommentar:

  1. Jag som inte gillar spänning och det spektakulära, skulle kanske läsa den här boken. Det är så sällan jag läser samtida böcker, att det nog vore en trevlig omväxling.
    Margaretha

    SvaraRadera