torsdag 20 oktober 2016

Blodmåne av Markus Lutteman

Titel: Blodmåne
Författare: Markus Lutteman
Format: Inbunden
Antal sidor: 383
Förlag: Bookmark förlag
Recensionsexemplar
En världsomsegling på 366 dagar

"En noshörning dödas brutalt på Kolmårdens djurpark medan den svenska rockstjärnan Rob Chazey trashar hotellrum i New York.

Något dygn senare befinner han sig i den sydafrikanska vildmarken, mitt i en global härva av smuggelkarteller, desperata tjuvjägare och korrumperade diplomater."

---------------------



Jag har läst Luttemans El Choco och Det du inte såg, tidigare och gillat båda böckerna och Herkulesserien som han skriver tillsammans med Mons Kallentoft är en av mina absoluta favoritserier så jag behövde inte fundera speciellt länge när jag såg att Blodmåne skulle komma ut. Och inte nog med att boken är skriven av en författare jag gillar men den behandlar också ett alltid lika aktuellt och viktigt ämne: tjuvjakt på och handel med utrotningshotade djur.

Bara tanken på att kommande generationer inte kommer att kunna se vissa arter av vilda djur i naturligt tillstånd utan bara som bilder på djur som "en gång funnits" är skrämmande. Jag har inget emot jakt så länge det handlar om t ex mat, men tjuvjakt på utrotningshotade djur är oförsvarbart. Visst, det finns arter som man trott varit utrotade men där man sen hittat någon överlevande koloni, men i de flesta fall händer inte det utan det som är utrotat är helt enkelt borta för evigt.

Författaren lägger också i Blodmåne skulden där den här hemma, dvs inte hos de som av olika orsaker (hot, fattigdom el dyl) gör det smutsiga jobbet att döda djuren och skaffa fram kroppsdelar som de kan få betalt för, utan hos "slutanvändaren" som betalar för att få tag på dessa kroppsdelar (t ex noshörningshorn). De som inte kan stå emot hot och/eller bara försöker tjäna pengar för att få mat på bordet tycker jag synd om, de är nog offer också men på ett annat sätt än djuren.

Jag är enormt imponerad över den reasearch Lutteman gjort inför den här boken och jag är väldigt glad för de faktasidor och källhänvisningar som finns i slutet på boken där man får info som gör att man kan fördjupa sig i ämnet om man skulle vara intresserad.
Markus Lutteman skänker 10% av intäkterna från boken till olika projekt för att skydda noshörningarna.

Själva berättelsen är spännande och samtidigt riktigt hemsk och den leder till mycket funderingar kring utrotningshotade djur och människorna som är inblandade i tjuvjakten och handeln med den här typen av djur.
Blodmåne är en engagerande och viktig bok om ett problem som folk kanske inte alltid tänker på men som alla borde bli medvetna om. Den här boken är en bladvändare som hamnar direkt bland mina Årets favoriter! Läs den, du också!

Mer info om författaren och hans böcker finns på Markus Luttemans websida

Tack till Bookmark förlag för rec.exet!


Blodmåne finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden


2 kommentarer:

  1. Ja, då var det väl avgjort då. Då blir det till att läsa denna :)

    SvaraRadera
  2. Jag har precis läst ut denna och blev riktigt imponerad av Luttemans skicklighet. Ett vansinnigt ämne han skriver om som är direkt otäckt att läsa om.

    SvaraRadera