torsdag 27 oktober 2016

Efter monsunen av Robert Karjel

Titel: Efter monsunen
Serie: Ernst Grip, del 2
Författare: Robert Karjel
Format: Inbunden
Antal sidor: 454
Förlag: Partners in Stories
Recensionsexemplar
En världsomsegling på 366 dagar

"En svensk militär dödas av ett skott på en skjutbana i Djibouti vid Afrikas horn. Säpo-agenten Ernst Grip skickas ner för att utreda fallet. Han är inte välkommen och möter en sammansvuren lögn om vad som hänt.
En svensk barnfamilj kidnappas av somaliska pirater när deras segelbåt når Adenviken. Familjens liv är i fara och den svenska regeringen är hårt pressad. Ernst Grip som redan finns i närheten i ökenhettan dras in i förhandlingen med piraterna.
För att lösa de båda fallen inser Grip att han måste ta till medel som är allt annat än accepterade. Men vad spelar lag och moral för roll när sanningen och oskyldiga liv står på spel?

---------------

När jag fick erbjudan om att läsa den här boken var jag först lite tveksam till om den skulle fungera för mig. Men eftersom Robert Karjel är en ny författare för mig så var jag ju tvungen att prova, det är ju så jag fungerar - hellre kasta mig ut på slak lina och prova än att bara hålla mig till säkra kort. Och tur var väl det att jag är som jag är, det visade sig att jag tagit helt rätt beslut.

Huvudpersonen i boken, Ernst Grip, är en person som jag tycker om ända från det första ögonblicket jag får träffa honom i boken. Han är väldigt osvensk på många sätt och det är nog mycket det som får mig att gilla honom. Han tar snabba beslut och står för det han gör. Han respekterar regler men tycker inte att man måste följa dem slaviskt utan att ifrågasätta och framförallt så kan man tänja lite på reglerna om omständigheterna kräver det. Privat är han också en ganska ovanlig "hjälte" i o m att han är bisexuell.

Ernst Grip hamnar alltså mitt i en utredning kring en dödsskjutning som visar sig inte riktigt vara vad man från början trodde. Det är speciellt här som Ernst tar till metoder som inte är riktigt rumsrena eller enligt reglerna. Att han redan befinner sig på rätt plats gör att han också blir inblandad i fallet med den svenska barnfamiljen som kidnappats av somaliska pirater. Även där är det Ernst Grip som förväntas lösa det hela, vilket han såklart gör.

När jag läste den här boken så kunde jag definitivt inte undvika att fundera lite på "det svenska sättet" att lösa den typen av situationer som finns i den här berättelsen och om jag tror att det fungerar. Nej, "tyst diplomati", förhandlingar och att undvika våld fungerar bara om motparten är på samma våglängd, vilket terrorister, pirater osv knappast är. Hur fredlig jag annars än är så vet jag att ibland måste man ta till andra medel om man ska lösa vissa situationer. Men så är jag inte svensk heller från början och det är när det gäller sådana här frågeställningar som mitt ursprung lyser igenom.

Efter monsunen är en spännande bladvändare och jag inser att jag nu måste se till att också läsa den första boken. Jag ser också fram emot fler böcker av Robert Karjel om Ernst Grip för den här serien vill jag verkligen fortsätta läsa.

Tack Partners in Stories för rec.exet!





Mer info om författaren och hans böcker finns på Robert Karjels websida



Efter monsunen finns att köpa hos  t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar