fredag 23 december 2016

Målarbok: Harry Potter Colouring Book

Titel:Harry Potter Colouring Book
Format: Häftad
Antal sidor: 96
Tryck: Dubbelsidigt (dvs bild på båda sidor av bladet)
Förlag: Studio Press
Recensionsexemplar

"From the heraldry of the four Hogwarts houses to the extravagant wares of Wesleys' Wizard Wheezes, the world of Harry Potter overflows with radiant colour. Filled with intricate illustrations and elaborate designs used in the makin of the Harry Potter films, this book invites you to imbue the Wizarding world with colour in your own explorations of Hogwarts Castle, the Forbidden Forest, and much more. You will also find pages of magical creatures and iconic scenes from the films, from the Sorting Ceremony in Harry's first year, to the unforgettable final battle between Harry and Lord Voldemort, as well as som of the marvallous props used in the movies, such as The Quibbler, Quidditch World Cup posters and the Triwizard Cup.

-----------------------------

Jag har läst de flesta Harry Potter böckerna (inte riktigt alla, har några kvar att läsa), sett några av filmerna och tycker om det jag läst och sett men det är inte så att jag är en av de mest hängivna fansen. Men den här målarboken blev jag jätteglad för i alla fall. Trots allt är det ju så att man aldrig kan få för många målarböcker och det är lika roligt varje gång att börja på en ny.
Det jag nog är lite negativ till är att det i slutet av boken finns färgbilder på en del av teckningarna och jag kan känna att om man tittar på dem innan man börjar måla så blir man automatiskt påverkad av färgvalet i de färdiga bilderna och det kan begränsa ens egen kreativitet. Så fort jag såg att de här bilderna fanns där så valde jag att helt förtränga deras existens så att jag inte skulle bli alltför påverkad i mitt eget val av färger.



Bilderna i den här boken är väldigt "riktiga" och man känner igen alla karaktärerna till utseendet också.Det roligaste är att det finns en sån variation av bilder, det finns bilder på många av karaktärerna (Harry Potter själv såklart, Dumbledore osv) men det finns också bilder på många av miljöerna och kreaturen som finns i både böckerna och filmerna.








En del av bilderna är ganska pilliga som kräver pennor med ganska liten spets, medan andra inte är lika detaljerade så man kan slappna av lite











Utöver de bilder jag redan nämnt finns också bilder från själva scenerna i filmerna - bilderna är ju faktiskt i princip direkt från filmerna















Jag har hittills bara hunnit måla en av bilderna med den var riktigt rolig att jobba med.















Positivt: Riktigt roliga bilder att måla (speciellt om man är en Harry Potter-fan), bra variation av bilder med både detaljerat och större ytor. Bra kvalitet på bilderna med tydliga linjer. Pappret är av relativt god kvalitet så med de pennor (div träfärgpennor, Staedtler Triplus Fineliner) jag hittills provat med har det fungerat perfekt. Har varken provat med akvarellpennor eller vattenfärger ännu.

Negativt: Dubbelsidigt tryck, vilket gör att det inte går att använda alkoholbaserade tuschpennor (t ex av typen Promarker) eftersom de blöder igenom. Vissa delar av en del bilder är så detaljerade att de lär vara riktigt svåra att färglägga snyggt. Och så mitt vanliga klagomål - jag vill gärna ha enkelsidigt tryck så man inte behöver oroa sig för att pennorna ska blöda igenom och jag vill gärna också ha perforeringar så att det är lätt att ta ut sidorna ur boken.


Men jag gillar den här boken och för en Harry Potter-fan är den ett absolut måste. För oss andra är den nog ett lite roligt tillskott i floden av målarböcker.

Tack Roliga prylar för rec.exet!




Harry Potter Colouring Book finns att köpa hos t ex

Roliga prylar
Adlibris
Bokus
CDON













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar