fredag 30 december 2016

The Twelve Days of Christmas - dag 6

Idag är dagen då vi tar det lugnt och bara pysslar här hemma. Dagens stora aktivitet är att ugnssteka morgondagens kalkon och det tar ju större delen av dagen. Fördelen med det är att under tiden kalkonen myser i ugnen (vilket tar x antal timmar) så kan man hålla på med en massa annat trevligt, t ex att läsa och kanske skriva lite inlägg till bloggen. Och eftersom det är dags för dag sex i Ugglan&bokens utmaning The Twelve Days of Christmas så gör jag den först. Det går ut på att man ska ge ett boktips efter ett tema ur verserna i en engelsk visa.

Dagens vers lyder


"On the sixth day of Christmas,
my true love sent to me
Six geese a-laying,
(Five golden rings,
Four calling birds,
Three French hens,
Two turtle doves,
And a partridge in a pear tree.")

och Ugglan&boken uppmanar

Temat för The Sixth Day of Christmas blir därför gäss eller ägg, eller för er som är trötta på fåglar, varför inte tema föräldraskap.

Uppgiften för dig som vill vara med är alltså att tipsa om en bok på ett av dessa teman, antingen i bokens titel eller innehåll. Skriv ett eget inlägg om du vill, eller lämna en enkel kommentar här i inlägget. 


---------------
Det tog ett tag innan jag kom på något - några fåglar blir det definitivt inte den här gången, däremot finns det ju en del annat t ex






Gamla tanter lägger inte ägg av Mark Levengood & Unni Lindell (titeln är länkad till förlagets sida och där finns mer info om boken)
Den här boken köpte jag först åt mig själv och sen köpte jag faktiskt ett ex åt min mamma också för jag visste att humorn skulle passa perfekt för henne.





4 kommentarer: