onsdag 25 januari 2017

Gurun i Pomonadalen av Mikael Bergstrand

Titel: Gurun i Pomonadalen
Författare: Mikael Bergstrand
Format: Pocket
Antal sidor: 397
Förlag: Norstedts förlag


"Efter vännen Yogis storslagna indiska bröllop återvänder Göran Borg till Sverige. Han är arbetslös, förhållandet knakar i fogarna och han dricker för mycket.
Men så dyker Yogi överraskande upp och tillsammans beger de sig till Pomonadalen på Österlen. Där blir Yogi mäkta populär tack vare sitt stora hjärta och öppna sinne. Huset fylls av allehanda sökare och den lokala tidningen skriver uppskattande om den karismatiske indiske "gurun". Men det är inte alla i trakten som gillar det främmande."

-------------------------

Gurun i Pomonadalen är tredje delen i serien om Göran Borg. Jag har läst de första två delarna och tyckte det var trevliga böcker med hög mysfaktor.

Handlingen i den här boken utspelar sig i Sverige till skillnad mot de tidigare böckerna som ju utspelar sig i Indien. Och det är här som det blir problem för mig, det funkar inte riktigt. Det roliga i de tidigare böckerna grundade sig ju på kulturkrockarna mellan medelsvensson Görans förutfattade meningar om Indien och indier i största allmänhet och den tillspetsade beskrivningen av den indiska kulturen. Görans indiska vän Yogi men sin alldeles egna optimistiska livssyn var till stor del huvudpersonen i de böckerna och författaren lyckades väldigt bra med beskrivningarna av Görans upplevelser . Och det är här jag tycker han borde ha satt sig i den andra stolen och försökt se Sverige och svenskarna från en utlännings synvinkel. Där hade det funnits mycket att ösa ur. Istället har han valt att ha Yogi som främmande fågel bland svenskarna och mycket går ut på att visa hur främmande han är.

För mig fungerar inte den här boken alls lika bra som de tidigare delarna i serien och den här sista delen tycker jag nästan är tråkig. Den kommer i alla fall inte upp i nivå med de andra delarna och det är synd.

Mina recensioner av del 1 och 2

Delhis vackraste händer
Dimma över Darjeeling



Gurun i Pomonadalen finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/Pocket/E-bok
Bokus Inbunden/Pocket/E-bok
CDON Inbunden/Pocket/E-bok


1 kommentar:

  1. Åh, den här skall jag snart läsa. Tokgillade de två första.

    SvaraRadera