fredag 13 januari 2017

Med lysande utsikter av Annika Arslan Waltersson

Titel: Med lysande utsikter
Författare: Annika Arslan Waltersson
Format: Danskt band
Antal sidor: 279
Förlag: Annika Arslan Waltersson
Recensionsexemplar

"Margit satt med lätt öppen mun på stolen bredvid Gunilla och undrade vad det var för dårhus hon hamnat i. Om det här var en vanlig dag på jobbet så var det kanske dags att kasta sig in på högskolan igen och utbilda sig till...ja, varför inte psykolog helt enkelt, det var ju uppenbart att både arbetskamrater och sökanden var mer eller mindre störda.

Gunilla är tillbaka från sin utbrändhet till tjänsten som arbetsförmedlare i Borås, där kraven på prestation ökar för varje dag. Margit tycker att det behövs nytnkande inom Arbetsförmedlingen men de verkar inte ens klara av hennes guldfisk på skrivbordet. Jens tröttnade på att vara entreprenör för flera år sedan, och är nu arbetslös. En jävligt hungrig sådan, nu när pengarna är slut.

I mötena mellan dem börjar nya tankegångar slå rot. Kanske finns det något man kan göra åt situationen i alla fall?"

----------------------------
Jag läste den författares debutbok år 2015 och blev nu jätteglad när hon frågade om jag inte ville läsa den här också. Och inte nog med att jag tyckte bra om den förra boken, men när jag hade läst baksidestexten så kändes den här boken som en som jag definitivt skulle gilla.

Redan ordet Arbetsförmedlingen väcker nog en massa känslor hos många, och jag gissar faktiskt på att de känslorna inte alltid är positiva. Jag har själv varit i kontakt med Arbetsförmedlingen både i egenskap av arbetslös och som arbetsgivarrepresentant (dvs vill ev anställa någon) och jag kan inte påstå att att jag varit speciellt imponerad.

Jag känner igen både Gunillas och Margits typ av handläggare, där har författaren verkligen lyckats pricka rätt - den ena en gammal trotjänare som nästan dukat under av alla regler och krav, och så färskingen som full av entusiasm tänker sig att det bara behövs lite friska vindar för att ändra på situationen. Och jag känner igen det här med regelverket och hur det finns en trappa av åtgärder som folk ska sättas in i, vare sig det är rätt för dem eller inte.

Det kunde inte hjälpas, jag satt och smålog mig igenom boken, inte bara för igenkänningen utan också för att det finns en underton av hopp i berättelsen - allt kanske skulle kunna fungera bättre om man tittade lite mindre på regelverket och lite mer på möjligheterna, struntade i regelverket och tog istället vara på möjligheterna. Regler och krav som är satta av människor som befinner sig långt ifrån verkligheten kväver initiativförmågan hos dem som ska implementera reglerna och slutresultatet blir bara pannkaka. Att låta människor använda sin kreativitet och initiativförmåga istället för att stelbent behöva rätta sig efter ett omöjligt regelverk skulle nog lösa många problem.

Jag tycker om den här boken, den är en perfekt blandning av verklighet och önsketänkande berättat med en stor dos humor.

Tack Annika Arslan Waltersson för rec.exet

Min recension av debutboken

Den som knyter sin hand


Mer info om författaren och hennes böcker finns på Annika Arslan Walterssons websida



Med lysande utsikter finns att köpa hos t ex

Adlibris Danskt band
Bokus Danskt band
CDON Danskt band


1 kommentar:

  1. För mig blev detta en oväntat känslosam läsning då det var väldigt mycket igenkänning för min del.

    SvaraRadera