tisdag 3 januari 2017

"Nyårslöften" för 2017




Egentligen är det väl inga "löften" i ordets rätta bemärkelse utan snarare förhoppningar om och önskningar på hur 2017 ska bli.

Jag kommer inte att planlägga min läsning mer än vad jag gjort hittills - en veckoplanering och en helgplanerin i veckan räcker gott och väl och jag klarar definitivt inte att planera för t ex en hel månad i taget, det är en för lång tidsperiod. I o m att jag lustläser så hinner jag bli sugen på en massa annat på vägen om jag planerar för en längre tidsperiod än en vecka.

Och som vanligt kommer jag nog inte att delta i några större utmaningar, sådana kräver att jag planerar min läsning alltför noga och det fungerar inte för mig. Veckovisa små utmaningar/frågor fungerar, men ingenting som är större och på en längre tidsperiod.

Jag hoppas att jag kommer att få läsa lika många väldigt bra böcker som jag hade turen att få läsa under 2016 och det tror jag säkert att jag får.

Vad är det som jag ska försöka hålla under 2017? Många av punkterna är samma som tidigare år men det är punkter som jag nog alltid kommer att få dras med.

1. Minska bokinköpen Jag lyckades ju faktiskt minska bokinköpen under 2016 så det ska nog fungera under 2017 också. Året började inte så jättebra i och med det där paketet från Bokus, men nu är det bara att ta sig i kragen. Jag vet ju att jag kommer att köpa böcker på bokrean men även då får jag försöka vara mer restriktiv än tidigare

2. Läsa fler hyllvärmare  Jag minskade ju bokinköpen förra året men samtidigt så lyckades jag också minska antalet lästa hyllvärmare så resultatet blev faktiskt att antalet olästa böcker här hemma ökade något och det är inte bra. Så under 2017 måste jag helt enkelt koncentrera mig mer på att läsa hyllvärmare.

3. Läsa fler lättsammare böcker Jag är intresserad av att läsa om aktuella ämnen och om sådant som får en att tänka till och rannsaka sig själv, men ibland kan det bli för mycket och jag känner att det blev lite för mycket av det goda under 2016. Just nu känner jag ett riktigt sug efter att få läsa romance, feelgood osv osv. 

4. Läsa fler noveller Den här punkten fanns med förra året också men tyvärr hände inte så mycket sen under året. Det är nästan som att jag aktivt undviker noveller, trots att jag t o m har några samlingar som hyllvärmare i bokhyllorna. Så nu är det verkligen dags att ta itu med dem.

5. Försöka begränsa mig Ibland är det en förbannelse att vara nyfiken på allt och vilja lära sig i alla fall lite om det mesta. Det kan vara av nytta att försöka tygla sin nyfikenhet under en tid - böckerna försvinner ju inte - vill jag ta upp något vid ett senare tillfälle så kan jag göra det då, jag behöver inte göra det direkt nu. 

6. E-böcker  Och det här är ett riktigt sorgligt kapitel som jag fortfarande inte fått ordning på men som jag känner att jag i år måste lösa på något sätt. Vi har klurat på de rent fysiska besvär jag har av att läsa längre texter på Lettot och nästa steg nu är att kolla hur det går att läsa på surfplattan. Om det funkar så är ju problemet löst till viss del i alla fall. 

7. Recensioner Under 2016 kom jag på mig själv ett antal gånger med att ha hamnat efter med recensionerna och det gillar jag inte alls för jag blir otroligt stressad av att se den där högen med böcker som borde skrivas om. Det känns då också som att vissa recensioner blir slarvigt gjorda bara för att jag känner miog stressad och vill få undan dem. Så nu är det dags att rensa i röran , komma i kapp och sen hålla det på den nivån. Jag tror jag kommit på hur jag ska lyckas med det men vi får väl se om min strategi fungerar eller om jag år lov att revidera den om ett tag.

Så det blev en önskelista som är nästan likadan som förra året med t o m någon extra punkt. Och det här är inte en lista som jag "lovar" att hålla till punkt och pricka utan bara en lista på saker och ting som jag ska försöka hålla i minnet under 2017. Sen får man ju se samma tid nästa år hur det har gått och hur jag lyckats med de här planerna.






3 kommentarer:

  1. Tänker likadant: en vecka eller två kan jag väl se framför mig, men sedan kan jag inte planera läsningen. För många roliga, intressanta och fina böcker tränger sig före och kräver att bli lästa! Det är väl skillnad om man är recensent eller bibliotekarie eller äger en bokhandel - men har man läsning som fritidsintresse så är det väl ren läslust som ska få råda, tycker jag.

    SvaraRadera
  2. Låter rätt likt som för mig :)

    SvaraRadera
  3. Låter som kloka föresatser. Ska också försöka läsa några fler hyllvärmare :)

    SvaraRadera