fredag 6 januari 2017

Resultat En världsomsegling på 366 dagar


Under 2016 höll Johannas deckarhörna en utmaning, En världsomsegling på 366 dagar,  som gick ut på att man skulle läsa böcker som utspelade sig i olika länder.De länder som inte räknades var Sverige, Storbritannien och USA.
Jag kom på nu att jag inte sammanfattat min resa och att det nog var dags att göra det

Böckerna jag läste som tog mig till andra länder var

Mördaren i Marais - Claude Izner  (Frankrike)
Det eviga folket är inte rädda - Shani Boianjiu (Israel)
En av oss: En berättelse om Norge - Åsne Seierstad (Norge)
Löftet - Audrey Magee (Tyskland, Ryssland)
De gömda rummen - Care Santos (Spanien)
I persikoträdets skugga - Joanne Harris (Frankrike)
En officer och spion - Robert Harris (Frankrike)
Ett andra liv - SJ Watson (Frankrike)
Hela härligheten - Margaret Mazzantini (Italien)
Min fantastiska väninna - Elena Ferrante (Italien)
Fånge, spion, partisan - Matti Putkinen & Mikko Porvali (RysslandFinland)
Lärjungen: En berättelse om Fredrik Hasselquist - Henrik Senestad (Turkiet)
Så nära barfota - Marie Hedegård (Ghana)
Den siste pilgrimen - Gard Sveen (Norge)
Hur man förälskar sig i en man som bor i en buske - Emmy Abrahamson (ÖsterrikeKanada)
Killing Pablo Escobar - Mark Bowden (Colombia)
Den lilla bokhandeln i Paris - Nina George (Frankrike)
Maestra - L.S. Hilton (ItalienFrankrike)
Förbannelsen - Birgitta Stillman (Tyskland)
Förbjudet att visa ohämmade känslor i pensionatets entré  - Mamen Sánchez (Spanien)
Den sista kejsarinnan av Kina - Jung Chang (Kina)
Snövit ska dö - Nele Neuhaus (Tyskland)
Tiden där emellan - Maria Dueñas (MarockoSpanienPortugal)
Blodssystrarna - Michael Mortimer (Kanada)
Den tredje rösten - Cilla & ¤Rolf Börjlind (Frankrike)
Morgonen de kom för att hämta oss - Janine di Giovanni (Syrien)
Vid foten av Montmartre - Britta Röstlund (Frankrike)
Adua - Igiaba Scego (SomaliaItalien)
100 lyckliga dagar - Fausto Brizzi (Italien)
Vänd dig inte om - Tove Alsterdal (Rumänien)
Teodlarens hustru - Dinah Jefferies (Sri Lanka/Ceylon)
Blodmåne - Markus Lutteman (VietnamSydafrikaMocambique)
Efter monsunen - Robert Karjel (Djibouti)
Hot över Östersjön - Mark Greaney (Litauen)
Spionen - Paulo Coelho (Frankrike)
Öden och sanningar - Miroslav Popovic (Jugoslavien)
Äventyr för ensamma hjärtan: Destination Thailand - Katy Colins (Thailand)
Arktis: Liv i en värld av is och snö - Felix Heintzenberg & Ole Jørgen Liodden (Arktis)
Svarta korpar över Villette - Ingrid Hedström (BelgienIsland)
Julia - Otto de Kat (Tyskland)
En mörderska bland oss - Hannah Kent (Island)
Nujeen: Flykten från krigets Syrien i rullstol - Nujeen Mustafa & Christine Lamb (Syrien)
Tillbaka till Berlin - Emanuel Litvinoff (Tyskland)
Droger i Tredje riket: det dopade blixtkriget - Norman Ohler (Tyskland)
I minnets arkiv - María Dueñas (Spanien)


Och länderna jag besökte + antal gånger

EUROPA
Frankrike 8
Belgien 1
Jugoslavien 1
Norge 2
Tyskland 6
Ryssland 2
Spanien 4
Italien 5
Finland 1
Turkiet 1
Österrike 1
Portugal 1
Rumänien 1
Litauen 1
Island 2

AFRIKA
Ghana 1
Marocko 1
Somalia 1
Mocambique 1
Sydafrika 1
Djibouti 1

ASIEN
Israel 1
Kina 1
Vietnam 1
Sri Lanka 1
Thailand 1

NORDAMERIKA
Canada 2

SYDAMERIKA
Colombia 1

Och så tillkommer ARKTIS, som ju egentligen inte är ett land och räknas inte heller som en världsdel eller kontinent

Räknar man med Arktis så blir slutresultatet 29 länder.

Det här har varit roligt och trots att jag oftast försöker läsa böcker som utspelar sig på främmande platser så har jag aldrig tidigare hållit koll på under ett helt år vart jag egentligen reser. Den här gången höll jag mig till stor del i Europa med små utstickare till andra världsdelar och därmed fick jag mig en liten tankeställare. Det vore nog bra att lite mer medvetet välja böcker som utspelar sig längre bort i andra världsdelar.
Tyvärr fortsätter inte Johanna utmaningen under 2017, det hade varit kul att köra i alla fall ett år till. Jag får nog försöka hålla koll på länder på egen hand istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar