lördag 18 februari 2017

I en mörk, mörk skog av Ruth Ware

Titel: I en mörk, mörk skog
Författare: Ruth Ware
Format: Inbunden
Antal sidor: 315
Förlag: Lind & Co
Recensionsexemplar

"En oväntad inbjudan från barndomsvännen Clare dyker upp i den tillbakadragna författaren Noras mejl. En av Clares väninnor organiserar en möhippa och vill gärna att Nora kommer, trots att det var åratal sedan Nora och Clare hördes av.
Väl på plats. långt ute i skogen, gör alla sitt bästa för att bjuda till. Men snart uppstår spänningar mellan både nya och gamla bekantskaper. Kontakter med omvärlden är i det närmaste obefintlig i det isolerade huset. Inom loppet av ett dygn går möhippan från krystad och märklig till våldsam.
Är alla verkligen där på samma premisser? Varför är Nora bara bjuden på möhippan men inte på bröllopet? Och vem är det egentligen Clare ska gifta sig med?
Helgen slutar med att Nora vaknar upp i en sjukhussäng. Hur har hon fått alla skador? Var är de andra? Varför sitter det poliser på vakt utanför rummet där hon ligger? Och framför allt - varför minns hon inte vad det är som har hänt?"

---------------------------
Jag är alltid nyfiken på författare som jag inte läst några böcker av tidigare och Ruth Ware tillhör den kategorin. Inte nog med det, I en mörk, mörk skog är hennes debutbok och debuter är ju verkligen "min" grej.


Det finns vissa delar i miljöbeskrivningarna som verkligen fick det att krypa i skinnet på mig, det är sådant som jag själv tycker är väldigt otäckt men som många andra kanske inte berörs av alls.

När det gäller personerna känner jag igen väldigt många av personlighetstyperna och det är faktiskt obehagligt att läsa om deras agerande när man nästan kan ana vad de kommer att göra. Men samtidigt är det spännande att se om man har gissat rätt. Clare ogillar jag från första stund, Flo tycker jag synd om och jag förstår mig inte riktigt på Nora, hon är lite för velig och medgörlig. Jag kan förstå att det är lätt att falla i gamla invanda beteendemönster men ändå stör det mig.

Redan titeln på I en mörk, mörk skog sätter stämningen och den håller sig igenom. Den här boken är så bra och spännande att man inte kan låta bli att fortsätta trots att det kryper av obehag utefter ryggraden. Och det är ju så här en bra spänningsroman ska vara - man ska känna den där spänningen inför vad som ska hända rätt igenom hela boken.
Den här författaren vill jag väldigt gärna läsa fler böcker av.

Mer info om författaren och hennes böcker finns på Ruth Wares websida




Tack Lind & Co för rec.exet!


I en mörk, mörk skog finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden/E-bok


1 kommentar:

  1. Ja visst var den spännande!! Hoppas hon kommer skriva fler så här spännande böcker!! :)

    SvaraRadera