fredag 3 mars 2017

Bokbloggsjerka 3-6 mars

Den här fredagen kommer nog bli en rätt så "sömnig" dag. Morgonen började nämligen med att inte ens katterna var vakna när jag gick upp och det berodde inte på att jag skulle ha gått upp jättetidigt. Båda pojkarna drog sig till 9-tiden och det brukar de verkligen inte göra. Dart gick upp vid 09.00 och satt och gäspade i hallen, Nitro låg kvar i fåtöljen och ögonen hängde på trekvart när jag pratade med honom. Och det tog säkert en halvtimma till innan båda var uppe och så pass vakna att de ville ut till kattgården. Jag själv är väl inte direkt sömnig men känner också att det tar tid att komma igång idag.

För att få lite fart på mig själv är det bäst att sätta igång med något och sen bara köra på och då passar det ju bra att börja med Annikas Bokbloggsjerka. Idag vill hon veta

Jag har läst att Peter May har en app om Isle of Lewis som visst ska vara något utöver det vanliga. Tyvärr kan jag inte själv ta reda på om det stämmer eftersom jag inte har en iPhone (ska visst komma för Androider också så småningom).
Vad tycker du om det här relativt nya sättet för författare att ytterligare befästa sig själv och sina böcker hos läsare/konsumenter?

-----------------------

Har faktiskt läst en bok (Från ABBA till munkarna i Laos) med tillhörande app men eftersom appen inte fungerade riktigt som den skulle så blev det bara irriterande. Men även om appen hade fungerat som det var tänkt (och de har nog säkert fixat till den nu), så upplevde jag den bara som en distraktion från det som var viktigt, nämligen boken och själva texten.

Min instinktiva reaktion är att om appen innehåller t ex bilder så kan det också finnas risk för att en del författare inte lägger så mycket krut på miljöbeskrivningarna eftersom det finns färdiga bilder/videos i appen och det gör texten fattigare (ovanstående bok med app är INTE ett exempel på den typen av utarmning). Jag vill läsa miljöbeskrivningar och bilda mig en egen uppfattning och ev efteråt googla och se mer. Det är texten jag vill ha, annars skulle man ju lika gärna kunna bara ge ut böcker som bilderböcker där man inte behöver läsa någon text överhuvudtaget. Jag kan förstå om folk tycker att det förhöjer läsningen för dem, men för mig gör det definitivt inte det utan det bara distraherar mig från att granska/uppleva texten/berättelsen.

Ytterligare författarpresentation än vad jag kan få på andra sätt (websida, blogg, olika sociala medier) känns faktiskt bara som reklam och det är också rätt så ointressant för mig

Musik är något helt annat däremot - när jag läser biografier av t ex musiker så kan jag ha musiken dånande i bakgrunden (t ex när jag läste Patti Smith så hade jag hennes låtar som bakgrundsmusik. Samma med Keith Richards, Rolling Stones i bakgrunden.)

Så nej, även om jag tror att det här nog kommer att bli vanligare så småningom så är dessa appar ingenting för mig.




7 kommentarer:

  1. Håller med om att det verkar lite bängligt att hålla på med en app samtidigt som man läser en bok, men det är roligt att det finns författare som inte tvekar att göra nya saker.

    SvaraRadera
  2. Ja musik är gott att ha i bakgrunden.

    SvaraRadera
  3. Jag skulle kunna tänka mig titta på bilder och så i appen.

    SvaraRadera
  4. Jag är öppen för att testa. Men jag tror inte att jag skulle använda appen samtidigt som jag läser, möjligen vid kapitelslut om det är något jag är särksilt nyfiken på.

    SvaraRadera
  5. Låter som attman måste ha en extra maskin i gång, av något slag ... krångligt!

    SvaraRadera
  6. Jag vill också hellre bygga upp miljön i mitt eget huvud och då behövs miljöbeskrivningarna. Känner inget behov av någon appen. Boken i sig skall räcka.

    SvaraRadera
  7. Jag vill inte ha musik på när jag läser numera, men gillade att ha det när jag var yngre. Har testat en app till en bok, bilder som skannades och det var lite kul, kan nog ge en extra dimension till enskilda speciella böcker.

    SvaraRadera