fredag 31 mars 2017

Bokbloggsjerka 31 mars - 3 april

Jag hade tänkt mig att göra jerkan tidigt idag eftersom jag var så tidigt uppe för en gångs skull. Men det där "driftstoppet" på Telias nät var kvar så det var bara att vänta. Nästa plan var att fixa till det så fort vi väl kom ut på nätet, men då var det dags för nästa problem som först skulle åtgärdas. Men nu är det mesta fixat och jag har t o m hunnit ta mig min lilla kvällsvila så jag har energi så det räcker och då är det lika bra att köra på.

Alltså blir det Annikas Bokbloggsjerka för mig. hon frågar

Hur viktigt är det med research tycker du? Kan det bli för mycket ibland, stör det dig när författaren inte verkar ha någon aning om vad denne skriver, etc.

-------------------

Research kan det nog aldrig bli för mycket av, det är hur resultatet presenteras som det ibland kan gå till överdrift, jag behöver inte veta varje liten smådetalj. Visserligen måste jag medge att när det gäller historiska fakta så kan man nog tuta i mig nästan vad som helst, jag har alltid varit urusel på historia även om jag gärna läser historiska böcker.  Men så länge det är trovärdigt så är det ingen större fara.

Jag kan bli riktigt irriterad när jag läser om nånting som jag vet ganska mycket om men där författaren helt enkelt inte brytt sig ta reda på fakta, utan skriver lite "på känn" och tror att det räcker. Speciellt när det gäller sådant som faktiskt är nästan ens skyldighet att veta även utan research.




6 kommentarer:

  1. Det kan verkligen vara irriterande om/när det är hafsig research.

    SvaraRadera
  2. precis, är det område man känner till, vill man inte upptäcka fel, inte i översättning heller.

    SvaraRadera
  3. Ja, precis så där tycker jag också. Det finns en del författare som verkar tro att allt de har letat fram måste vara med i boken, tyvärr.

    SvaraRadera
  4. Researchen ska finnas där utan att märkas.

    SvaraRadera
  5. Kan inte annat än hålla med! Trovärdigheten är viktig.

    SvaraRadera