torsdag 16 mars 2017

Helgfrågan vecka 11



Idag har det igen varit en sån dag då jag stiger upp på morgonen , full av energi och färdig att sätta igång och så håller jag på hela dagen och när kvällen kommer så känns det som att jag ändå inte hunnit med nånting. Men självklart är jag trött ändå så det blir soffliggning och Tunnelbanan på tv ett tag. Nu är det i alla fall dags att start motorerna igen och Mias Helgfråga är det första jag ska ta itu med. Mia frågar

Vad tror du omslaget har för betydelse när man köper en bok?

------------------

Omslaget är det som gör att man lägger märke till boken och blir intresserad av den. Ser jag en bok som har ett fint omslag så blir jag ju tillrckligt nyfiken för att läsa baksidestexten och om den då är tillräckligt lockande så är det stor risk att jag köper boken. Men jag köper oftast inte böcker bara pga ett fint/snyggt omslag. Men där finns ett undantag och det är serien med läderombundna klassiker...så fort jag ser dem så skriker omslaget "KÖP MIG!!" och den serien kan jag inte motstå. Nu är det ju klassiker det handlar om så jag vet ju redan på förhand vad det är för böcker och att jag kommer att gilla dem, men dom böckerna vill jag ha nästan enbart för omslagets skull.



 


14 kommentarer:

  1. klassiker i skinnband hade jag inte heller kunnat motstå. det är ju säkra kort dessutom

    SvaraRadera
  2. visst finns det böcker som lockar till köp, många gamla är så fina.

    SvaraRadera
  3. Jag läser inte klassiker men vissa av dem har verkligen ett snyggt omslag!

    SvaraRadera
  4. haha ja så kan det vara, märker av lite samma i min bransch; vissa omslag lockar mer till lån än andra. Det är kul med fina omslag.

    SvaraRadera
  5. Du fungerar ungefär som jag alltså. Förutom att jag inte köper gamla klassiker i läderband :)

    SvaraRadera
  6. Alltså med de omslagen så hade även jag nog kunnat överväga att köpa bara för omslaget! Men som du säger det är klassiska böcker där man vet vad man får för innehåll. =)

    SvaraRadera
  7. Omslaget kan väcka intresset, men det är annat som avgör om det blir ett köp eller ej.

    SvaraRadera
  8. Ett fint omslag lockar ju till att få reda på mer om boken.

    SvaraRadera
  9. Klassiker i läderband kan se snyggt ut i bokhyllan i alla fall, för det är ju ryggarna också då.

    SvaraRadera
  10. Åh vad de var fina omslag! Speciellt Jane Eyre :)

    SvaraRadera
  11. Åh vilka tjusiga bokomslag! Ser väldigt exklusivt ut att ha såna i bokhyllan. Frågan är om inte ens bokhylla ser för simpel ut i förhållande till böckerna då... ;)

    SvaraRadera
  12. Vilka underbara omslag. Jag blev kär direkt.

    SvaraRadera