onsdag 29 mars 2017

Kulturkollos veckoutmaning: Din bästa plats i Sydsverige



Det är inte soligt och varmt idag...maken förvarnade redan i början av veckan att det skulle bli kallare i mitten på veckan men jag hoppades att meteorologerna skulle ha fel - deras prognoser stämmer ju inte alltid. Men tyvärr, hos oss är det grått och bara 2,5 plusgrader (efter att ha varit ca 18 i måndags) och det drar ner lite på tempot hos oss. Inte ens pojkarna springer omkring och vill ut, de är väldigt nöjda med att ligga i soffan och mysa.

Så för att hålla det goda humöret uppe är det dags att delta i Kulturkollos veckoutmaning som lyder

I veckans utmaning vill jag att du berättar om en plats i Sydsverige (och här är vi generösa med definitionen) som du tycker mycket om eller har ett speciellt minne kopplat till. Har du dessutom ett kulturtips att koppla till platsen är det så klart en extra bonus.
Har du inte rest så långt söderut eller har du ingen speciell plats i södern som du gillar? Då går det bra att istället dela med sig av ett tips på en Sydsvensk författare, musiker eller kanske konstnär som du gillar.
--------------------

Det här blev lite knepigt för mig eftersom jag bara åkt genom t ex Skåne när vi varit på väg annanstans och så har jag gjort snabbesök på specifika platser över dagen när vi hämtat djur från uppfödare, dvs inte stannat mer än några timmar på på plats. Jag har kompisar i Skåne och vi har faktiskt planerat att åka på besök, men än så länge har vi inte hunnit med det, men kanske att det blir av i sommar.

Alltså får jag ta och tipsa om en Sydsvensk författare istället och det blir då Mari Åberg från Malmö. Jag (och min man) bara älskar hennes trilogi om Hanna och Göran (titeln är länkad till recensionen och där finns mer info om boken)









Och kvar stod en röd resväska














Löftet












Vi som älskade och hatade så







2 kommentarer:

  1. Mari Åberg? Jag har aldrig hört talas om henne, men hon måste genast kollas upp.

    SvaraRadera
  2. Det låter som att det är dags för ett Skånebesök!
    Ja, Marie Åbergs trilogi har jag också läst. Jättefina böcker!

    SvaraRadera