tisdag 7 mars 2017

Kulturkollos veckoutmaning: Minns ditt 90-tal




När jag vaknade i morse så kändes det som om jag hade kunnat ligga kvar i sängen hur länge som helst. Det verkade som att pojkarna kände likadant eftersom båda låg kvar i sina sängar fast de i vanliga fall är upe långt före mig och är klara för att gå ut i kattgården när jag väl kommer upp. Resten av dagen har gått ungefär i samma takt, dvs jag har fått ganska lite gjort. Men nu när kvällen är här så börjar jag, som vanligt, känna lust att få undan lite och då är det lika bra att sätta igång. Först blir Kulturkollos veckoutmaning som lyder

Veckans utmaning handlar om ditt 90-tal. Vad minns du mest? Dela med dig av din 90-tals-nostalgi!

------------------

Ojoj, det hände så mycket på 90-talet att jag nog får sålla lite bland minnena, annars blir det här svaret evighetslångt.

Jag jobbade för fullt men bestämde mig helt plötsligt för att läsa på Komvux istället. Redan då var det lite nedförsbacke på arbetsmarknaden så jag skulle bara ta tjänsteledigt för att plugga så jag skulle ha jobbet kvar när tjnsteledigheten tog slut. Min chef var en helknepig typ så man var alltid tvungen att ha lagboken under armen vad det än gällde så vi förde hårda förhandlingar om tjänsteledigheten och jag vann. Alltså började jag på Komvux och det var det roligaste jag gjort på länge.
När sen utbildningen och tjänstledigheten började närma sig sitt slut så kändes det inte roligt att gå tillbaka till det gamla vanliga. Alltså orsakade jag nästan hjärtinfarkt hos mina föräldrar genom att säga upp mig två månader innan jag skulle tillbaka till mitt gamla jobb. Olyckskorparna kraxade om att arbetsmarknaden var så svår att det gick inte att få jobb och vad tänkte du göra när du väl blir arbetslös? Det tog ganska exakt 3 veckor så hade jag ett nytt jobb och halkade på det sättet in i min drömbransch och landade på ett jobb som visade sig vara ett drömjobb för mig.

Maken och jag köpte en lägenhet i Bo85-området och det var underbart. Så fort vi steg in i lägenheten visste vi att vi ville ha den, kosta vad det kosta vill. Och kostade gjorde den, men det köpet var definitivt värt de där första åren då vi var tvungna att dra åt svångremmen ordentligt.

Jag halkade in på det här med illrar. Jag köpte min första iller och bara älskade henne. Tyvärr dog hon när hon var ca 1,5 år gammal men ett par månader senare skaffade vi en ny och på den vägen var det sen i 20 år. Vi (maken o jag) jobbade för första gången som funktionärer på en Husdjursmässa och bara älskade det här med mässor så det var början på kringflackande på olika mässor, expon osv.

Jag gick på min första loppis i Skärholmen och blev upplärd i prutandes konst av en kompis som är den enda jag någonsin sett lyckas pruta på sina inköp i en livsmedelsaffär... Men det första loppisbesöket gjorde att jag fastnade och loppisar är fortfarande ett av mina fritidsnöjen.

Det var en hel massa annat också som hände under 90-talet men det som jag kommer ihåg allra bäst är hur spännande allt var och hur kul jag hade. På något sätt var 90-talet den period då jag provade en hel massa nytt både arbetsmässigt och på fritiden och det kändes som att det fanns inga gränser för vad jag kunde åstadkomma.




3 kommentarer:

  1. Jag tror att mitt 90-tal var ungefär som ditt. Det provades nytt hela tiden och jag gjorde en massa saker.

    SvaraRadera
  2. Iller! Det måste ju vara 90-talets trendigaste husdjur? I alla fall var det väl då som det snackades mest om dem. :)

    SvaraRadera
  3. Iller? De är jättesöta, men det måste vara svårt att ha som husdjur? Tack för inblick i ditt 90-tal!

    SvaraRadera