onsdag 22 mars 2017

Recension: Heidenstams misstag av Jakob Sverker

Titel: Heidenstams misstag
Serie: Europatrilogin del 2
Författare: Jakob Sverker
Format: Häftad
Antal sidor: 182
Förlag: Egenutgiven
Recensionsexemplar

"Madeleines farfar besöker 1932 Verner von Heidenstam på Övralid. En doktorand vid litteraturvetenskapliga institutionen i Uppsala blir i vår tid mördad som en konsekvens av mötet. Mordoffret lämnar efter sig en anteckning som får polisen att kontakta Carl-Henrik, nyligen hemkommen från Paris.
En förbjuden kärlek i trettiotalets Uppsala, via Vinterkrigets Finland, leder till en kapplöpning i Nordafrika om hemligheten som kan förändra Europa."

--------------------

Heidenstams misstag är andra delen i Jakob Sverkers Europatrilogi om Carl-Henrik Wiberg och Madeleine Raeder.

Jag kände ända från första sidan att författaren här hade fått luft under vingarna, det var ett helt annat flyt i den här boken än det var i första delen av trilogin. Att man får ta del av själva bakgrunden  till hela händelseförloppet gör att man får en helt annan förståelse för händelserna i nutid.

Carl-Henrik är lika sympatisk som tidigare, på något sätt är han så perfekt "lagom". Men Marika får jag inget grepp om, precis som det var med Madeleine i första boken och jag har svårt att förstå att Carl-Henrik blir så charmad av dem. Kanske att det klarnar för mig i den tredje och sista delen i trilogin.

Miljöbeskrivningarna är perfekta i den här boken också, att läsa den här boken är verkligen som att resa. Det är roligt när en del av handlingen utspelar sig i Uppsala, det blir en extra krydda i läsningen när händelser i en bok sker på den ort där man bor. Men även när de sker på platser som man aldrig besökt så känns det som om man var precis på den plats som författaren berättar om.

Tempot i den här boken är högt från början till slut och de filosofiska funderingar och diskussioner som jag i den första boken upplevde som sega har här integrerats perfekt in i handlingen, här märks det tydligt hur viktiga de är för berättelsen. Heidenstams misstag är också rejält spännande, faktiskt så spännande att jag sträckläste boken. Allt det som händer i den här boken får mig verkligen att bli nyfiken på hur det hela kommer att sluta för Carl-Henrik och Madeleine.

Min recension av första delen i trilogin

Berättelsens ängel


Mer info om författaren och hans böcker finns på Jakob Sverkers websida

Heidenstams misstag finns att köpa hos t ex

Adlibris Häftad/E-bok
Bokus Häftad/E-bok
CDON Häftad







1 kommentar: