lördag 18 mars 2017

Recension: Hundra omistliga ting av Lucy Dillon

Titel: Hundra omistliga ting
Författare: Lucy Dillon
Format: Inbunden
Antal sidor: 488
Förlag: Forum bokförlag

"Gina Bellamy börjar om på nytt efter ett år som hon helst skulle vilja glömma. För att hitta tillbaka till sig själv bestämmer hon sig för att slänga det mesta hon äger. Endast hundra saker får hon spara - hundra personliga saker ska bli den nystart hon längtar efter. Men att göra upp med det förflutna blir svårare än hon har tänkt sig.

Med hjälp av ett husrenoveringsprojekt, bästa väninnan och en hemlös greyhound vågar Gina till slut blicka framåt igen. Hon inser hur viktigt det är att leva i nuet och ta vara på varje ögonblick av lycka"

--------------

Den här boken kan man säga ingår i årets projekt, dvs att läsa lite lättsammare böcker, t ex feelgood, romance osv och nu märker jag hur mycket jag egentligen missat under den tiden som jag läst väldigt lite böcker av den här typen.Jag har läst någon/några av Dillons böcker tidigare och tyckt om dem.

Det jag inte väntade mig var att det skulle finnas så mycket som berörde mig i den här boken. Jag anade att det skulle bli tårar vid något tillfälle eftersom det skulle vara en hund med och självklart blev det precis det och inte bara några tårar utan ett stilla flöde utefter kinden. Jag har nämligen själv under en period "jobbat" med djur som farit illa och jag kommer nog alltid att beröras av beskrivningar på det där ögonblicket då ett sådant djur för första gången inser att den är trygg och kan vara säker på att vara älskad.

Något annat jag kände igen var det här med att gå igenom sina ägodelar för att bestämma vad man ska behålla och vad som inte längre är viktigt. Vilken vånda! När vi flyttade för snart 7 år sedan hade vi 2 månader på oss att packa och vi insåg ganska snabbt att det var dags att gå igenom bohaget och göra sig av med allt sånt som man inte behöver. Jag är i själ och hjärta en hamster och hade samlat på mig en hel del under åren och visst var det jobbigt att göra sig av med en del saker men samtidigt insåg jag att jag inte behövde ha sakerna kvar, minnena finns ju i mitt huvud vare sig jag har själva prylen eller inte. Så jag kunde verkligen sätta mig in i Ginas situation.

Jag tyckte enormt mycket om den här boken, till viss del såklart för att jag kände igen så mycket i den, men också för att den gjorde mig både glad och emellanåt lite ledsen, dvs jag blev berörd av berättelsen. Jag lär läsa fler av Dillons böcker och den här gången ska det inte dröja alltför länge innan jag gör det.

Mer info om författaren och hennes böcker finns på Lucy Dillons websida

Hundra omistliga ting finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/Storpocket/Pocket/E-bok
Bokus Inbunden/Storpocket/Pocket/E-bok
CDON Inbunden/Storpocket/Pocket/E-bok



1 kommentar: