Recension: Inés min själs älskade av Isabel Allende

Titel: Inés min själs älskade
Författare: Isabel Allende
Antal sidor: 340
Hyllvärmare 2017

"Inés Suarez, en ung sömmerska av enkelt ursprung, föddes 1507 i Spanien. Hon var en av många spanjorer som i Columbi kölvatten reste till Nya Världen för att söka lyckan.

Inés gav sig iväg för att leta upp sin man som förlupit hemmet och befann sig någonstans på den latinamerikanska kontinenten. Men honom återfann hon aldrig. Istället bev hon passionerat förälskad i Pedro Valdivia, dältöverste i den berömde Francisco Pizarros armé. Inés levde under 10 år i synd med Valdivia (som lämnat en hustru bakom sig i Spanien) och hon utsatte sig för stora faror under erövringen av det territorium som så småningom skulle komma att kallas för Chile. Bland annat räddade hon livet på Pedro genom att hugga ihjäl sju indianhövdingar som höll honom i fångenskap.

Inés Suarez slogs som soldat bland männen i conquistadorernas armé. Och i en rad kärleksförbindelser fann hon tillflykt undan våldet och grymheten i det spanska erövringskriget."

-----------------------
Jag föll som en fura för Isabel Allende när jag läste Andarnas hus. Efteråt har jag samlat på mig ett antal av hennes böcker som tyvärr blivit hyllvärmare av någon anledning. Men i och med utmaningen Hyllvärmare 2017 var det dags att ta itu med i alla fall en av dem och då blev det den här boken.

Huvudpersonen, Inés Suarez, har funnits och berättelsen är baserad på hennes liv. Inés Suares var en av de conquistadorer som var med och erövrade stora delar av Latinamerika och hon var specifikt med på erövringen av Chile. Inés är en person som nog väldigt många inte känner till och det gjorde faktiskt inte jag heller förräns jag läste den här boken.

Boken är skriven i dagboksform och allt ses enbart från Inés synvinkel. Tyvärr gör detta boken något tungläst och jag känner emellanåt att jag gärna hde velat ha lite mer objektiva delar i boken och/eller i alla fall någon annans syn också på händelserna. Inés beskrivs i den här boken nästan genomgående beskrivs som en väldigt godhjärtad människa som bara hade ädla motiv för sitt handlande så har jag svårt att tro att det i verkligheten var riktigt så enkelt. 1500-talet, erövring av stora landområden i Nya Världen och kuvandet av ett antal indianstammar hänger inte riktigt ihop med tolerans och respekt för andra, det är ju något som man kan se om man läser en mer objektiv redogörelse för hur man erövrade Latinamerika.

Men hur det än var med den saken så måste Inés Suarez varit en mycket speciell, stark och handlingskraftig kvinna. Mycket i boken handlar om hennes kärlekshistorier med mäktiga män men det tycker jag är förståeligt eftersom det nog var det enda sättet för henne att påverka det som hände runt henne. På de tiden accepterades inte att kvinnor ens hade åsikter om nånting annat än hur man tog hand om ett hushåll så Inés enda möjlighet var nog att försöka styra genom de män hon lierade sig med.

Det här är en intressant bok om en relativt okänd person men jag tror att den skulle ha varit mer lättillgänglig om formen varit en annan och om man också hade kunnat få en mera objektiv bild av det som hände.

Inés min själs älskade finns att köpa hos t ex