tisdag 14 mars 2017

Recension: Liv eller död av Michael Robotham

Titel: Liv eller död
Författare: Michael Robotham
Format: Inbunden
Antal sidor: 485
Förlag: Lind & Co
Recensionsexemplar

"Audie Palmer är dömd för väpnat rån, ett rån där fyra människor fick sätta livet till. Efter det har han avtjänat tio år i fängelse i Texas. Rånbytet lär ha blivit sju miljoner dollar och alla är övertygade om att Audie vet var pengarna finns. Därför har han gång på gång misshandlats och hotats av både interner och vakter.
Nu har Audie avtjänat sitt straff. Men samma morgon som han ska friges är han försvunnen. Audie Palmer har rymt.
Klappjakten är snart ett faktum. När rymningen uppdagas vill alla ha tag i Audie, Jägarna verkar dock ha missbedömt rymlingen, för Audie är inte på väg mot pengarna. Inte heller flyr han för att rädda sitt eget liv - det är någon annan han vill rädda..."

---------------

När jag såg att författaren var från Australien blev jag direkt intresserad, det är inte ofta man stöter på australiensiska författare. Att sedan baksidestexten utlovade en intressant och spännande handling gjorde såklart sitt till.

Jag var fast ända från första sidan och drevs vidare till stor del av nyfikenhet för jag ville verkligen få reda på varför Audie rymde. Ju mer man lär känna Audie och ju mer man får reda på omständigheterna kring rånet han dömdes för desto mer nyfiken blev jag. Det var först när jag började närma mig slutet som jag började ana vad som egentligen hade hänt vid rånet som Audie dömts för och orsaken till att han rymde och det var inte riktigt vad jag hade trott från början. Under läsandets gång hade jag haft teorier om både det ena och det andra, men det visade sig att även om jag hade snuddat vid sanningen ett par gånger så hade jag ändå inte riktigt lyckats klura ut allt.

Det är Audie som är huvudpersonen och man får verkligen lära känna honom, det är hur han är som person som är det centrala i den här berättelsen, alla andra är något av bifigurer. Audie blir till slut som en kompis som man känt länge, man vet ganska exakt hur han skulle reagera i en given situation och det är det som är nyckeln i den här berättelsen.

Liv eller död är en spännande och lättläst bok som jag tycker mycket om. Jag vill definitivt läsa fler böcker av den här författaren!




Mer info om författaren och hans böcker finns på Michael Robothams websida

Tack Lind & Co för rec.exet!


Liv eller död finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar