söndag 26 mars 2017

Recension: Nattvandraren av Andrew Taylor

Titel: Nattvandraren
Författare: Andrew Taylor
Format: Pocket
Antal sidor: 443
Förlag: Månpocket
Hyllvärmare 2017

"London 1786. John Holdsworth har ingenting att förlora. Hans fru och son har drunknat i Themsen och själv står han på ruinens brat. När den rika änkan lady Anne Oldershaw kontaktar honom och erbjuder ett generöst arvode för ett uppdrag tvekar han inte. Johns uppgift är att bege sig till Cambridge för att bota Frank, änkans mentalt instabile son.

Väl i Cambridge väcks många frågor. Vad kommer sig Franks hjärnspöken av och vad hände egentligen den ödesdigra natten då en kvinna under okända omständigheter drunknade i lärosätets damm? Eller, för den delen, på studenternas hemliga middagsklubb? John förs in i en sluten värld som präglas av urgamla traditioner, hemlighetsmakeri men också farliga intriger. En värld där alla vet vikten av att bevara en hemlighet och ett brutalt brott lätt kan döljas."

--------------------------

Jag har läst ett par böcker av Andrew Taylor tidigare och de var perfekt kvällsläsning innan man somnar - inte så spännande att man inte kan lägga undan boken men tillräckligt intressanta för att man ska vilja fortsätta boken.

Miljöbeskrivningarna är så målande att man verkligen känner sig förflyttad till 1700-talets Cambridge. Det är också intressant att få ta del av studentlivet på universitet på den tiden, de unga herrarna verkade ägna sig åt allt möjligt annat förutom att studera.

Själva deckargåtan tycker jag inte är speciellt spännande men att jag tycker det, kan bero på den långsamma berättarstilen och mängden miljö- och personbeskrivningar. Men det är ändå beskrivningarna som håller intresset uppe.

Precis som andra böcker jag läst av den här författaren var den här boken perfekt för mig som sängläsning. Nattvandraren var perfekt just på kvällen när jag lagt mig - det var ingen större risk att jag skulle engagera mig så mycket at jag fastnade och inte kunde lägga ifrån mig boken, utan snarare tvärtom. Efter ett par sidor av det långsamma tempot hade även jag saktat ner till en nivå som gjorde att jag somnade gott.

Mer info om författaren och hans böcker finns på Andrew Taylors websida

Nattvandraren finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden

Bokbörsen Olika format


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar