fredag 28 april 2017

Bästautmaningen - Det känslosammaste



Kvällen har jag tillbringat i soffan och jag tror faktiskt att jag t o m somnade ett litet tag. Alltså är jag ganska pigg nu och råkade se att Lyran är tillbaka med Bästautmaningen. Hon uppmanar

Många av de böcker jag läser väcker starka känslor, jag blir upprörd, arg, ledsen, förfärad, lycklig, sur o s v. Berätta om den bok som gett dig den starkaste känsloreaktionen, oavsett vilken känslan var!

--------------------------------

Med tanke på att jag läst böcker i 50 år så har jag hunnit läsa en hel del som rört upp känslor. Att då välja ut en enda som den som varit den känslosammaste är helt enkelt omöjligt. En lista på böcker jag läst som väckt starka känslor skulle nog bli flera kilometer lång. Alltså plockar jag fram två exempel, en gammal goding som jag läser om och om igen och gråter lika mycket varje gång och så en bok som jag läste förra året 

Den första är en underbar bok som jag läser om och om igen och jag har sett den tecknade filmen också. Jag gråter floder varje gång jag läser boken eller ser filmen.


Den långa flykten av Richard Adams


Och så tar jag en bok som jag läste för inte så länge sedan som gjorde mig upprörd, arg och ledsen när jag läste den




Morgonen de kom för att hämta oss av Janine di Giovanni (titeln är länkad till recensionen och där finns mer info om boken)



















1 kommentar: