fredag 7 april 2017

Bokbloggsjerka 7-10 april

Det verkar som om april inte kommer att bli den bästa månaden det här året. Inte nog med alla dessa problem med nätkopplingen och div utrustning här hemma, nu kommer nästa laddning. Maken har fått känningar av sin diskbråck så han var tvungen att besöka läkare igår och så är lillkillen Dart just nu på väg till veterinär för undersökning. Att katter spyr upp päls är jag van vid, men när de ulkar och ulkar tills de nästan hostar men ingenting kommer så blir man ju orolig, så då blir det veterinärundersökning för säkerhets skull - vi vill ju inte att han råkar ut för tarmstopp och/eller att han lyckats knapra i sig främmande föremål som han inte får upp. Men nu räcker det och blir över, det är bara att hålla tummarna så att allt lugnar sig nu, nu har vi haft tillräckligt med otur för resten av det här året.

Under tiden jag väntar på att maken och Dart kommer hem eller hör av sig blir det perfekt att delta i Annikas Bokbloggsjerka så jag har något att sysselsätta mig med. Den här veckan undrar hon

Bokserier kan pågå i en hel evighet. Vad tycker du om det?

-----------

För mig är den perfekta längden på en bokserie en trilogi eller en kvartett, längre serier brukar jag inte orka med. Det finns några få evighetslånga serier som jag orkar följa t ex Jan Mårtenssons Homandeckare, men det beror nog på att jag numera känner huvudpersonerna så väl att jag egentligen kan läsa böckerna i vilken ordning som helst plus att jag gillar huvudpersonen och att det alltid finns något nytt i varje del av serien (något nytt om historia, arkitektur, konst, keramik osv osv osv) Jag har påbörjat andra evighetslånga serier men ledsnat på serien efter högst 4-5 delar. Det går liksom inte att variera t ex en vanlig deckarserie hur mycket som helst - personerna är desamma och dom kan inte få hur mycket personliga problem som helst, det finns ett eller flera mordoffer, men det finns inte så många olika sätt att bli mördad på osv.




3 kommentarer:

  1. Vissa serier händer det för mycket med huvudkaraktären det blir inte heller riktigt bra, hur många gånger kan man bli kidnappad i en mindre ort i sverige... det blir inte trovärdigt :)

    SvaraRadera
  2. För långa serier kan bli tröttsamma även om det är favoritserier. Trilogier är egentligen det ideala och fristående böcker är inte dumt alls.

    SvaraRadera
  3. Ja, det är lagom med 3-4 böcker i en serie.

    SvaraRadera