torsdag 6 april 2017

Hett i hyllan #86




Nu vet jag inte längre om jag ska skratta eller gråta åt eländet! Man skulle ju kunna tro att nu när vi har tv, telefoni och nätkoppling så skulle allt lugna sig. Inte då! Nu är det skrivarna som inte vill vara med, så gårdagkvällen gick åt till att mickla med det. Så nu sitter jag och håller tummarna att ingenting mer händer, för nu börjar tålamodet ta slut. Tänk om man kunde ha det som man hade det på jobbet. Om nånting inte fungerade så tog man bara kontakt med IT-avdelningen och de fixade det. Och så kunde man få psykbryt på dem om det inte gick tillräckligt snabbt...

Nu är det i alla fall dags för Monikas Hett i hyllan för det behöver jag ingen skrivare till. Hon säger

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

---------------

Den här gången har jag plockat fram en bok som jag faktiskt inte vet när och var jag köpt förutom att den nog är innan jag började blogga


Tunn luft av Jon Krakauer


Baksidestext:
"Plats: Mount Everest, 8848 meter över havet. Tid: 10 maj 1996. Väderlek: en v åldsam, oförutsedd storm.
Jon Krakauer når toppen. Fem av medlemmarna i hans grupp gör honom sällskap; fyra av dem dör. När Krakauer efter omänskliga ansträngningar har tagit sig ner till baslägret är nio klättrare från fyra expeditioner döda.
Det är den svartaste dagen i Mount Everests historia.

Tunn luft är ögonvittnesskildringen av den tragedi som inträffade bara några dagar innan svensken Göran Kropp besteg Mount Everest. Det är den fascinerande berättelsen om människans hjältemod och dårskap och eviga kamp mot elementen"

Den här har jag alltså ingen aning om när jag köpt och var. Den låter ju så spännande att jag durekt blir sugen på att läsa den, så jag förstår ju varför jag köpt den. Men varför jag låtit den bli en hyllvärmare är svårare att förstå.




4 kommentarer:

  1. Jag blev sugen på att läsa boken efter jag hade sett filmen, Everest, som handlar om samma händelse. Mest för att Krakauer i stort sett tyckte att filmen var sk-t, så jag ville få hans version :)

    SvaraRadera
  2. Det är ingen bok jag känner igen. IT-problem brukar jag få fixa själv här hemma och även på jobbet.

    SvaraRadera
  3. Ja, den låter spännande men samtidigt så är det kanske inte en bok jag själv skulle kunna läsa när som helst.

    SvaraRadera
  4. Den där boken låter otroligt intressant. Brukar gilla den typen av berättelser.

    SvaraRadera