tisdag 4 april 2017

Kulturkollos veckoutmaning: Om du vore min...



Äntligen vackert väder igen och lite varmare ute.  Det är ju i alla fall nånting att glädjas åt mitt i eländet med svajig nätkoppling (som just nu är extremt svajigt så allt tar tid, svett och tårar at få ut).

Dags i alla fall för Kulturkollos veckoutmaning som den här gången handlar om husdjur. Utmaningen lyder

Om du kunde få ett husdjur du läst om i någon bok eller sett om i någon film till ditt alldeles egna och väldigt verkliga husdjur? Vilket hade du valt då och varför?

------------------------

Det här var riktigt, riktigt svårt eftersom jag haft eller har sådana husdjur som jag läst om och velat ha, t ex hund, katt, iller, fåglar, kaniner, höns och faktiskt så har jag en sommar haft en bagge. Djur som jag inte kunnat ha hemma t ex häst har jag kunnat komma i kontakt med på annat sätt (och kunde då låtsas att de var mina egna).

Men, en gång i tiden läste jag Joy Adamsons böcker om lejonet Elsa och om geparden Pippa och då ville jag gärna ha ett vilt kattdjur eftersom jag redan då var fascinerad av vilda djur. Nu i vuxen ålder har jag då skaffat mig framavlade "tamvarianter"av vilda katter, dvs en bengal och en savannah, men jag är fortfarande lika fascinerad av olika vilda djur.






10 kommentarer:

  1. Vilka fina katter du har. Ett vilt kattdjur verkar ju lockande. Panther tänker jag för det är något så smidigt över deras gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Håller med, den där gångstilen är lite speciell.

      Radera
  2. Åh vilka fina katter! Hade det varit så att tigerungar förblev små och hanterliga skulle jag velat haft en - men de växer ju...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får skaffa dig en Toyger - en tamkatt som till utseendet liknar en tiger, dvs har tigerfärgerna och är randig...

      Radera
  3. är det en bengal och en savannah på bilden?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, den med bredare ansikte är en bengal och han med sneda ögon är en savannah.

      Radera
  4. De är verkligen vackra, dina katter. Hos oss blev det en Ragdoll när vi skaffade raskatt, som väl är motsatsen i temperament till dina gissar jag. Det passade bra när barnen var små med en lugn katt, och jämfört med våra två stallkatter som har Norsk skogkatt i sig, är hon betydligt enklare att ha som innekatt. Inte en enda kruka nedvält, till skillnad från när stallkatterna är inne :o

    SvaraRadera