tisdag 4 april 2017

Recension: Behandlingen av Mo Hayder

Titel: Behandlingen
Serie: Jack Caffery del 2
Författare: Mo Hayder
Format: Inbunden
Antal sidor: 435
Förlag: Modernista

"En man och hans hustru hittas inspärrade i sitt eget hem på en stillsam bostadsgata i södra London. De är gravt uttorkade, och de har blivit fastbundna och brutalt misshandlade. Mannen är nära döden. Men det ska bli värre: Deras åttaårige son saknas. När kriminalinspektör Jack Caffery kallas in visar det sig vara omöjligt för honom att förhålla sig kylig och objektiv till brottet; likheterna med händelser ur hans eget liv är alltför stora. Och när han gräver djupare i fallet – samtidigt som han försöker hålla ihop sin tillvaro, trots de alltmer omskakande avslöjandena om hans eget förflutna – så börjar den verkliga mardrömmen…"



----------------------



I slutet av mars kände jag vid ett tillfälle att jag hade läst så mycket feelgood, humor, historia osv att jag behövde lägga in något helt annat.  Jag behövde helt enkelt våld och blod, brutala mord och eventuellt någon seriemördare som lurar bakom knuten. Och det var då jag plockade fram den här boken, när det gäller mord, blod och våld är Mo Hayder ett säkert kort.

Jag har inte läst böckerna i serien i ordning men jag de här böckerna tycker jag fungerar bra så länge man läst del 1 först.
Jag är ganska neutral i mitt förhållande till huvudpersonen Caffery förutom att jag faktiskt blir smått irriterad på hans fixering vid pedofilen som har en koppling till hans familj

Precis som jag väntade mig så är handlingen våldsam och blodig med en del detaljerade beskrivningar på rätt så hemska och äckliga saker. Men, i den här boken boken får man också veta mer om vad som hände med Cafferys bror och på ett sätt kan jag känna att det var dags nu för det. 

När jag läser de här böckerna så undrar jag ibland hur den här författarens fantasi egentligen fungerar för det är rätt så hemska och t o m avskyvärda händelser hon berättar om. Men samtidigt kan man ju undra hur jag fungerar som har behov av att läsa den här typen av böcker ibland. 

Mo Hayders böcker är definitivt ingenting för kräsmagade och/eller lättskrämda, men för den som gillar den här typen av böcker är de perfekta. Och jag är helt fast för de här böckerna, jag t o m behöver en av dessa böcker emellanåt. Så nu måste jag skaffa en till så jag hela tiden har en av hennes böcker i bokhyllan att se fram emot att läsa, skrämmas och äcklas av.



 Mer info om författaren och hennes böcker finns på Mo Hayders websida

Mina recensioner av andra böcker av Mo Hayder jag läst

Tokyo
Fågelmannen
Ritual

Behandlingen finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/Pocket/E-bok
Bokus Inbunden/Pocket/E-bok
CDON Inbunden/Pocket/E-bok









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar