måndag 3 april 2017

Recension: Leona: Tärningen är kastad av Jenny Rogneby

Titel: Leona: Tärningen är kastad
Serie: Leona, del 1
Författare: Jenny Rogneby
Format: Pocket
Antal sidor: 364
Förlag: Månpocket/Wahlström & Widstrand


"En sjuårig flicka går - naken och blodig - in på en bank i centrala Stockholm och lyckas få ett miljonbelopp med sig ut. Det ovanliga rånet väcker stort uppseende och det blir den unga Leona Lindberg, utredare vid Citypolisen, som får ärendet på sitt bord. Fallet innehåller märkliga omständigheter och spåren visar sig leda åt oväntat håll.
Leona är erkänt yrkesskicklig men samtidigt en udda fågel inom poliskåren, en kontroversiell outsider som inte drar sig för ibland våghalsiga och definitivt oortodoxa metoder om de tjänar hennes syften."

--------------------------

Den här boken hade jag hört mycket positivt om och när en av nätbokhandlarna hade ett erbjudande där den ingick så passade jag på och köpte den.

Först i början var jag faktiskt väldigt nyfiken på och glad för Leona, en polis med OCD och med klara psykopatiska drag kändes som ett nytt grepp i genrén. Och visst är det ett nytt grepp men det förde också med sig att jag tycker riktigt illa om henne. På ett sätt säger det en hel del om hur bra författaren lyckats med karaktären när jag reagerar rakt av med känslor på henne, men samtidigt får det mig att nästan ångra mig lite att jag valde att läsa boken. I vanliga fall brukar jag gärna vilja att det finns någon person som jag kan sympatisera med och tycka om för att jag ska läsa vidare. Den här boken läser jag ändå vidare i, mest i förhoppningen att det ska dyka upp något försonande drag hos Leona.

Själva intrigen är också något nytt som vars like jag inte träffat på i andra kriminalromaner. Visst är det spännande men även här blir min känsla smått negativ och det mest för det som händer med Olivia.

Som sagt, den här berättelsen väcker en hel del negativa reaktioner hos mig och jag tycker intensivt illa om huvudpersonen men eftersom jag reagerar så starkt så har ju författaren ändå lyckats. Med tanke på hur den här boken slutar så kommer jag att läsa nästa del i serien i förhoppning om att det finns nånting i den som mildrar mina negativa känslor.




Mer info om författaren och hennes böcker finns på Jenny Rognebys websida.




Leona: Tärningen är kastad finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/Pocket/E-bok
Bokus Pocket/E-bok
CDON Pocket/E-bok


2 kommentarer:

  1. Jag blir konstigt nog nästan mer nyfiken på att läsa den här boken just för att huvudkaraktären verkar vara så osympatisk. Men ännu mer vill jag läsa boken du skriver om i det föregående inlägget. Den verkar vara helt i min smak.

    SvaraRadera
  2. Oj det lät ju inte som någon vidare bok egentligen, jag har dessutom svårt för böcker där jag ogillar karaktärerna... :(

    SvaraRadera