onsdag 19 april 2017

Recension: Själarnas bok av James Oswald

Titel: Själarnas bok
Serie: Kommissarie McLean, del 2
Författare: James Oswald
Format: Pocket
Antal sidor: 366
Förlag: Pocketförlaget

"Varje jul under tio år hittas en ung kvinnas kropp i Edinburgh. Mördarens tillvägagångssätt är identiskt från år till år. De döda kvinnorna placeras ut i olika vattendrag, nakna, noggrant rengjorda och med ett rakt snitt över halsen.

Det sista offret var den dåvarande kriminalassistenten Tony McLeans fästmö. Men mördaren begick till slut ett misstag och McLean kunde sätta stopp för Donald Andersons blodiga framfart.

Tio år senare blir Anderson mördad i fängelset och när ännu ett kvinnolik som bär alla julmördarens kännetecken hittas, är MacLean övertygad om att han har att göra med en copycat-mördare. Men kan samtidigt inte värja sig för den oundvikliga frågan: Satte han dit fel man?"

--------------------

Jag läste första delen i den här serien i höstas och tyckte den var min typ av kriminalroman och ville fortsätta följa Tony MacLean. När sedan bokrean började såg jag att del 2 fanns i utbudet och då var jag ju tvungen att köpa den.

Jag tycker fortfarande om Tony MacLean och det faktum att han inte rumlar runt eller har missbruksproblem. Det som den här gången irriterar mig lite är hur han hakar upp sig på saker och ting. Visst är det förståeligt att man inte glömmer  en död fästmö i första taget, speciellt om hon blivit dödad av en seriemördare. Men att MacLean hänger upp sig på Anderson till den milda grad att han tycker sig se honom lite överallt, trots att han förvissat sig om att Anderson verkligen är död retar mig lite.

Legenden om boken hade jag faktiskt gärna varit utan, den inblandningen blev lite "gäsp" för mig eftersom jag inte tyckte att den egentligen gav något. Övernaturligt kan ibland fungera i en kriminalroman men den här gången fungerade det inte för mig.

Själarnas bok är långsammare än Flickoffret och jag tycker inte den är lika spännande. Jag är inte alls lika tagen av den här boken som jag var av första delen, men det kan också bero på att jag läste den vid fel tillfälle i helt fel sinnesstämning

Det är inte så att jag direkt tycker illa om den här boken men jag tycker att den inte riktigt är så bra som jag hade väntat mig. Menjag tycker ju fortfarande om Tony MacLean och Edinburgh så jag måste såklart läsa nästa del, Bödelns sång, också.

Min recension av del 1

Flickoffret

Mer info om författaren och hans böcker finns på James Oswalds websida


Själarnas bok finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/Pocket/E-bok
Bokus Inbunden/Pocket/E-bok
CDON Inbunden/Pocket/E-bok


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar