tisdag 11 april 2017

Tematrio - Påskekrim

Den här morgonen och förmiddagen har varit lite speciell, det är så lugnt och stilla här hemma att det nästan är kusligt. Men självklart bestämde sig grannen (som håller på med att flytta) att komma och varmköra sin grävmaskin idag - så det lugnet är det bara att glömma nu. Det brummar så huset skakar och jag sitter och hoppas på att han ska tröttna och åka hem till sitt. Idag är inte en sån dag då jag orkar höra på hans maskiner hela dagen...
Medans jag väntar så passar jag på att delta i Lyrans Tematrio. Hon uppmanar

Vilka är dina tre favoritdeckare? Presentera bok, författare eller romanfigur.

--------------

Favoriter har jag ju, problemet är att välja ut bara tre av dem men jag får plocka några som är lite olika. (titeln är länkad till recensionen och där finns mer info om boken/serien)


1.Jan Mårtenson




Spionen av Jan Mårtenson
Jan Mårtenssons Homandeckare är de mysdeckare jag har fastnat för helt och hållet. Inte nog med att jag gillar huvudpersonen antikvitetshandlare Johan Kristian Homan men det är något speciellt med en deckarserie där man i varje bok får lära sig något nytt om historia, arkitektur, konst osv osv. Det här är deckare utan alltför mycket våld och blod.







2. Mo Hayder







Behandlingen av Mo Hayder
Mo Hayders böcker är raka motsatsen till mysdeckare. Här är det våld, brutala mord, blod och splatter som gäller. Det är seriemördare och emellanåt rätt fantasifulla sätt att mörda en människa på. Precis som med mysdeckare har jag ett behov av att emellanåt läsa nånting som är riktigt äckligt med massor av blod och våld.




3. Gabriella Ullberg Westin






Ensamfjäril av Gabriella Ullberg Westin
Den här serien har jag fastnat för ordentligt, Ensamfjäril är första delen i serien och jag har nyligen läst tredje delen, Fixaren, men ännu inte hunnit recensera den.. Det här är en serie som jag tycker har blivit bättre och bättre för varje bok och serien hamnar ganska högt upp bland mina deckarfavoriter

















11 kommentarer:

  1. Brutala mord, blod och splatter låter inte som nåt för mig. Mycket hellre en mysdeckare.

    SvaraRadera
  2. Mo Hayder kräver stabila nerver och en tålig mage! Men bra är hon tycker jag. =)

    SvaraRadera
  3. Har inte läst någon av böckerna i din trio

    SvaraRadera
  4. Mo Hayder är verkligen brutal - och bra. Gabriella Ullberg Westin är jag nyfiken på.

    SvaraRadera
  5. Mo Hayder har jag precis läst den första boken av och det kommer att bli fler.

    SvaraRadera
  6. Jan Mårtenson borde man ta itu med.

    SvaraRadera
  7. Oj där har jag inte läst någon.

    SvaraRadera
  8. Inte läst någon av dessa författare. Övervåld får mig att skygga, så Mo Hayders böcker skall jag nog akta mig för. ;)

    SvaraRadera
  9. har läst Mo Hayder, men det är för rått. Jan Mårtenson är oläst, men jag börjar fundera på honom. Gabriella Ullberg Westin känner jag inte till

    SvaraRadera
  10. Har inte läst någon och den sista känner jag inte till alls.

    SvaraRadera
  11. Jan Mårtenson fick komma med i min trio också. Homan är en skön karaktär.

    SvaraRadera