fredag 5 maj 2017

Bästautmaningen - Nobelpristagare

Ikväll gäller det att samla krafter inför morgondagen för då ska vi på årets första bakluckeloppis. Det är vansinnigt kul att loppissäsongen kommer igång igen, det enda är att jag måste verkligen tänka mig för när det gäller bokhögarna som brukar finnas där. Jag måste se till att jag inte kommer hem med alltför många böcker även om det är svårt när allt är så billigt.
Men nu är det dags för Lyrans Bästautmaning och den här  gången handlar det om Nobelpristagare. Lyran uppmanar

Berätta om din favorit bland Nobelpristagarna, fokusera på en text eller på en författare.

--------------------

Det är ytterst sällan jag väljer att läsa en bok bara för att författaren är en Nobelpristagare. Oftast blir det så att jag hittar en bok som jag tycker är intressant, läser den och kommer sen underfund med att författaren fått Nobelpriset. 

Jag har läst böcker av ett antal Nobelpristagare och gillat de flesta av de böckerna. Nu när jag då tittar på vilka jag läst så känns det nästan omöjligt att välja en enda favorit. Favoriten varierar beroende på sinnesstämning och i vilket sammanhang och när jag läst boken. Så det får bli tre favoriter som jag läst under olika perioder i mitt liv.

Jag läste Dr Zjivago när jag var ganska ung och bara älskade den. Sen såg jag filmen och älskade den också. Att Boris Pasternak hade fått Nobelpriset hade jag ingen aning om och hade jag vetat så skulle jag nog inte ha brytt mig ett dugg.

Under lång tid var Ernest Hemingway min absoluta favorit. Vi fick läsa Den gamle och havet i skolan och jag föll som en fura och läste sedan flera av hans böcker och älskade dem. Döden på eftermiddagen är en som jag kan läsa om och om igen.

Under de senaste åren har jag läst några Nobelförfattare till och den som jag tycker bäst om bland dem är Mario Vargas Llosa. Den första av hans böcker jag läst är Bockfesten (om Dominkanska republikens diktator Rafael Trujillo) och senare läste jag också Keltens dröm (Om Roger Casement som protesterade mot övergrepp och orättfärdigheter i Belgiska Kongo, Colombia och Irland). Båda böckerna är riktiga bladvändare, vilket man kanske inte väntar sig av böcker av en Nobelpristagare. Jag har några till av hans böcker i bokhyllan, men jag inväntar rätt tillfälle innan jag sätter igång och läser dem.




5 kommentarer:

  1. Jag läste också Den gamle och havet i skolan, och den är fortfarande en av de böcker som jag minns som gjort starkast intryck på mig. Jag läste fler böcker av Hemingway efter det och tyckte om allt jag läste. I efterhand är det ganska märkligt hur en machoman som han kunde fånga mitt intresse som han gjorde, jag tror att det var sättet han skrev på som jag fastnade för, hur han byggde upp sina berättelser. Jag måste nog läsa åtminstone Den gamle och havet igen, den är ju ganska tunn och snabbläst.

    SvaraRadera
  2. jag hade också en rejäl Hemingway - period. helt fascinerad var jag. nu är det länge sedan jag läste något, men jag gillade hans återhållsamma isbergsteknik

    SvaraRadera
  3. Hemmingway läste jag också för många år sedan.

    SvaraRadera
  4. Dr Zjivago vill jag gärna läsa. Jag gillar också Hemingways stil och älskar särskilt Den gamle och havet.

    SvaraRadera