onsdag 3 maj 2017

Recension: Reinkarnatörerna: Skymningseld av Henrik Widell

Titel: Reinkarnatörerna:Skymningseld
Författare: Henrik Widell
Antal sidor: 287
Förlag: Undrentide förlag

"När Tom Landers liv är som mörkast dyker den hemlighetsfulla Emely upp. Hon säger att han sovit sedan dagen han föddes men att det nu är dags att vakna. När hon berättar att de träffades första gången i den galliska byn Manola, då Tom marscherade in med de romerska legionerna, vill han tro henne - men tanken att det skulle finnas människor där ute med märkliga förmågor som redan levt många liv är bara för svår att acceptera.

Emely är dock inte den enda reinkarnatör som upptäckt Tom. En mäktig fiende från det förgångna har vaknat och närmar sig nu för att avsluta den strid som påbörjades redan för 2000 år sedan."

---------------------

Jag läser alldeles för lite fantasy, vilket i och för sig har sina orsaker. När det gäller fantasy så har jag, i alla fall än så länge, svårt för de här berättelserna där man skapat helt nya världar och alla karaktärerna har en massa mysko färdigheter. På något sätt blir det lite för mycket för mig och jag orkar inte hålla intresset uppe. Sen finns det såklart fantasy som passar även mig och det är den typen av fantasy som jag försöker leta rätt på. När jag läste baksidestexten till Skymningseld så kändes det som om den här boken skulle kunna vara nånting för mig.

Det som lockade med den här boken var att berättelsen är förankrad i den "riktiga" verkligheten, vår verklighet. Att det sen förekommer diverse superkrafter, magi och övernaturligt fungerar då hur bra som helst för mig. T ex första scenen som tilldrar sig i Paris är helt och hållet trovärdigt trots användandet av superkrafter och magi. Sedan är ju grunden, reinkarnation, nånting som inte känns alltför påhittat och/eller otroligt så det kan jag .

När sedan handlingen förflyttar sig till Sverige har jag känslan av att jag "borde" fatta större sympati för Tom än vad jag gör, för mig är Tom lite för blek för att jag ska fastna för honom. När han väl "vaknar" och på något sätt mognar så växer han också som person i mina ögon. Det här kan ha att göra med att jag nog har lite svårt att relatera till en 17-årig kille. Emely däremot gillar jag direkt!
Överhuvudtaget känns personerna väldigt  trovärdiga och verkliga.

Berättelsen håller högt tempo ända från början till slut och jag blir riktigt glad när jag märker att den inte är alltför förutsägbar, det dyker upp en del vändningar som jag inte kunnat gissa mig till.

Reinkarnatörerna: Skymningseld är välskriven och spännande bok som nog passar för de flesta åldersgrupper och som också fungerar även för dem som i vanliga fall inte läser fantasy. Nu hoppas jag att det kommer en fortsättning på den här boken, jag skulle mer än gärna vilja fortsätta läsa om Tom, Emely och reinkarnatörerna.

Tack Undrentide förlag för rec.exet!

Jag har haft med en smakbit från den här boken i ett annat inlägg. Vill du läsa smakbiten så kan du hitta den HÄR

Mer info om författaren och hans böcker finns på Henrik Widells websida