tisdag 27 juni 2017

Recension: Den första lagen av Stefan Christiernin

Titel: Den första lagen
Serie: Maria Wilkensen, del 1
Författare: Stefan Christiernin
Format: Inbunden
Antal sidor: 364
Förlag: Hoi förlag
Recensionsexemplar

"På väg hem från ett kringflackande liv blir managementkonsulten Maria Wilkensen indragen i dramatiken kring en mördares första mordoffer. Gamla och obehagliga minnen väcks till liv.
Men Maria försöker fokusera på att återuppbygga sitt liv i det nygamla Göteborg. Som ensamstående mamma med en afroamerikansk son upptäcker hon dock att rasismen även har nått Sverige.
När hon en andra gång dras in i ett mord förvandlas Maria från vittne till jägare i hälarna på någon som drivs av rationell galenskap.
Väninnor på båda sidorna Atlanten övertalar henne att ge sig in i jakten på mördaren trots hennes egen motvilja. Med erfarenhet som projektledare på jordens mörka platser, långt bortom de glättiga turistmålen, ser hon vinklar som polisen missar. Till slut hamnar hon i en konfrontation där hon hamnar inför ett val hon hade hoppats aldrig behöva göra."

-----------------------

Den första lagen är författarens deckardebut och den första delen i en planerad serie. Jag är ju svag för debuter så den här boken var helt enkelt oemotståndlig för mig.

Jag tycker om att huvudpersonen i en spänningsroman är en kvinna, det är välkommen omväxling. Maria Wilkensen är jag trots det lite tveksam till, hon är lite för mycket. Hon är lite för mycket, vacker, rik, har inflytelserika kontakter som kan ordna det mesta, kan självförsvar, är smart osv osv, och till råga på allt så är hon ensamstående mamma som precis flyttat tillbaka till Sverige med allt vad det innebär av ordnande med myndigheter, bostad osv. Och hon klarar av allt nästan med en axelryckning.Hon är helt enkelt för mycket... Hennes personlighet döljs av hennes förträfflighet och det är lite synd, för jag tror hon skulle kunna vara en ganska trevlig bekantskap om hon inte vore en så mycket WonderWoman.
Jag är inte heller speciellt förtjust i hennes "tankar" i kursivstil och till stor del på engelska. Det är inte engelskan i sig som är problemet utan snarare det faktum att jag känner att jag inte är intresserad av att veta exakt vad hon tänker hela tiden, det blir lite för övertydligt och mer än vad jag egentligen behöver veta.

Nånting som jag tyckte var riktigt intressant och spännande var att författaren lyckades få mig att misstänka både det ena och det andra och misstänka helt fel personer innan jag till slut började ana hur det hela hängde ihop. När det gäller Göteborg så känner jag inte staden tillräckligt för att bedöma hur väl beskrivningarna motsvarar verkligheten, men för mig (som i princip endast känner till Tingstadstunneln) känns miljöbeskrivningarna helt OK.

Trots mina invändningar så tror jag att den här serien kan bli riktigt bra och jag ser fram emot att lära känna Maria Wilkensen ännu bättre i kommande böcker. Boken är lätt- och snabbläst och spännande med en sympatisk huvudperson.

Det finns en smakbit från boken i ett annat inlägg  HÄR

Tack Hoi förlag för rec.exet!





Den första lagen finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar