söndag 9 juli 2017

En smakbit på söndagen - Privata oanständigheter

Som om vi inte hade nog att göra så tog Dart saken i egna tassar, krånglade sig ur selen när maken var ute på promenad med pojkarna, och vägrar att komma när vi kallar på honom. Vi vet ju att han kommer när han väl blir hungrig och/eller behöver gå på lådan (han har ännu inte fattat att man kan faktiskt göra ifrån sig ute också), men man är såklart orolig ändå...
Medan jag väntar så satte jag mig framför datorn och kom på att jag ännu inte hade lagt ut en smakbit idag. Och söndag är inte söndag om man inte bjuder på en smakbit, trots att Flukten fra virkeligheten har sommaruppehåll.

Min smakbit idag kommer från sidan 10 i Privata oanständigheter av Marco Missiroli (titeln är länkad till förlagets sida och där finns mer info om boken)



"Det räckte för att ta mig tillbaka till traumat en månad tidigare, dagen för flytten till den franska huvudstaden. Den eftermiddagen var Emmanuel, en vän till familjen, där. Pappa hade gått ut för att köpa en borrmaskin och svänga förbi kontoret, jag var på mitt rum och tömde flyttkartonger. Mamma hade sagt att hon skulle göra samma sak på sitt rum, Emmanuel hjälpte henne med byxorna nere vid anklarna. Jag såg dem genom dörrspringan. Han stod upp med halvslutna ögon framför den gifta och knäböjande kvinnan, den stora bysten intryckt i klänningen. Bysten som jag nuddade under god natt-kramen. Jag hade stått kvar, orörlig, och sedan gått tillbaka till mitt rum och fortsatt att tömma flyttkartongerna tills dörren öppnades."


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar